ابتکار در میدان جنگ

ابتکار در میدان جنگ

یکی از جمله ابتکارات جهادگران جهاد سازندگی فارس در جبهه و در روزهای حصر آبادان نصب موشک انداز 107میلی متری بر روی خودرو بود. محمود خصالی  داستان این ابتکارش را اینگونه روایت می کند: با جرثقیل، برای تخلیه ادوات جنگی به دبیرستان پروین اعتصامی آبادان رفتم. برای اولین بار موشک انداز 107میلی متری را که مثل کاتیوشا (ولی با 12 لوله توپ)بود، می دیدم. به ذهنم رسید که موضع استقرار و شلیک آن سریع شناسائی می شود. لذا به سرهنگ کهتری فرمانده تیپ2 لشکر77 خراسان پیشنهاد سوار کردن این موشک انداز را به جیپ دادم. تا با سیار کردن از امنیت کافی برخوردار شود و موضع شلیک آن هم به راحتی شناسایی نشود. موضوع پیشنهاد من با فرماندهان بالاتر مطرح شد و موکول به نظر فرماندهان توپخانه شد. فرماندهان توپخانه هم با این ادله که اگر این کار شدنی بود، کشور سازنده این کار را می کرد مخالفت کردند. سرهنگ کهتری که با اجرائی شدن پیشنهاد من موافق بود با جلب نظر فرماندهان اجازه داد تا با یک قبضه را آزمایشی کار کنیم. برای عملی شدن ایده، باید با دستگاه تیراندازی می کردیم تا محاسبات لازم برای طراحی پایه را انجام دهم. این اتفاق در پادگان نیروی هوائی خسرو آباد افتاد و از آنجا جاده فاو- بصره را گرا بستیم و نحوه شلیک، طول آتش و ضربه هنگام پرتاب موشک را محاسبه کردیم. بامدد الهی اولین دستگاه موشک انداز روی خودرو را با ضریب ایمنی بالایی طراحی کرده و ساختیم. برای ثابت بودن خودرو هنگام شلیک و برای اینکه گرای مورد نظر بهم نخورد بایستی جک هائی برای عقب ماشین درست می کردیم. که موقع تیر اندازی جک ها را به زمین انداخته و خودرو با برگشت به عقب، روی آن قرار می گرفت و قفل می شد. این امکان جلو لرزش و تکان  ماشین را می گرفت. برای جلوگیری از آتش سوزی هم صفحه ای را طراحی و جلو ماشین نصب کردیم تا مانع رسیدن آتش به باک شود. بعد از اتمام عملیات طراحی و ساخت، با هردو دستگاه یعنی دستگاه ساخت کمپانی و دستگاهی که ما طراحی کرده بودیم در جاده ذوالفقاری، مواضع عراقی ها در جاده آبادان- ماهشهر را مورد هدف قرار دادیم. بعد از اتمام آزمایش، فرماندهان هدف گیری دستگاه طراحی شده را دقیق تر اعلام کردند. ضمن اینکه زمان استقرار و شلیک و ترک موضع آتش موشک نصب شده بر روی خودرو در مقایسه با ساخت کمپانی کمتر از بیست دقیقه بود و جک های خودرو ضمن حرکت جمع می شد.

بعد از انجام تست های لازم روی قبضه 107م م نصب شده روی خودرو و رضایتمندی فرماندهان توپخانه از این ابتکار جهادگران فارسی، واحدهای مختلف از ارتش و سپاه  مستقر در جزیره آبادان تقاضای خود را برای استفاده از این مزیت به جهاد فارس ارائه می دادند. اسناد به جا مانده از آن روزها گویای این است که تا پایان دی ماه 1360 گزارش نصب 20 مورد از موشک انداز روی جیپ توسن هندی به ثبت رسیده است.

سرتیپ منوچهرکهتری فرمانده وقت تیپ 2 لشکر 77پیروز خراسان که مشوق بچه های جهاد فارس در این زمینه بود، در این باره این چنین می گویند: ما اولین واحدی بودیم که به کمک جهاد فارس موشک 107 را روی جیپ سوار کردیم. الان همین کار در تمام دنیا که دارای چنین موشکی هستند متداول شده است. خداوند همیشه فکر، راه و کار خوب را به کسانی می دهد که نیت آنها پاک باشد. از آنجا که جهاد نیت پاکی داشت این ابتکارات را انجام می داد.

سه نمونه از درخواست ها و سفارشات واحدهای نظامی برای سوار کردن موشک انداز 107 میلی متری:

 

  • نامه شماره: 1420/01/298 مورخ: 1360/06/13 فرمانده گردان 129 رزمی و تشکر از جهاد فارس بخاطرنصب 4 قبضه موشک انداز

از: گردان 129 رزمی(رکن4)

به: ریاست محترم جهاد فارس

من و پرسنل این گردان از زحمات شما و برادران جهاد فارس که با کوشش شبانه روزی پشتیبان ما در مقابله با ارتش مزدور عراق بوده و از جان خود در این راه مایه گذاشته اید، تشکر و قدردانی می نمایم. امیدوارم که همیشه در کارها موفق تا بتوانیم ایرانی آزاد و سربلند داشته باشیم ضمن- ارج نهادن- به کارهای بی شماری که توسط آن نهاد انجام شده، 4 قبضه موشک انداز 107 میلی متری سوار خودرو و آمادگی کامل را برای اجرای ماموریت دارند./ فرمانده گردان 129- سرهنگ2 کازرونی

  • نامه شماره: 40-3-01-606 مورخ: 1360/07/24 فرمانده گروه رزمی 104 مبنی بر معرفی نماینده برای نصب 4 قبضه موشک انداز

از: گروه رزمی 104

به: سرپرست جهادسازندگی فارس

موضوع: موشک انداز 107

بازگشت به شماره 15/602/04/5/6298 مورخ 1360/07/22 ستاد عملیاتی تی2 بدینوسیله 4 قبضه موشک انداز 107 م م توسط گروهبان1 غلامرضا وزیری جهت سوار کردن بر روی خودرو به آن جهاد اعزام، خواهشمند است همکاریهای لازم را با نامبرده بعمل آورید./ فرمانده گروه زرمی104 - سرگرد سرابی

  • نامه شماره234-3-06-1408 مورخ 1360/09/15 گارد ساحلی ژاندارمری در خصوص درخواست نصب موشک انداز 107 میلی متری

از: گردان ساحلی خسروآباد(ژاندامری)- رکن چهارم و پشتیبانی

به: ریاست جهادسازندگی فارس- آبادان- تعمیرگاه ابوذر

موضوع: تعمیر محل استقرار یک قبضه موشک انداز- نصب روی خودرو جبپ شهباز 24887

خودرو فوق الذکر به رانندگی سرباز وظیفه غلامرضا منصوریان با یک قبضه موشک انداز وسیله نماینده این یگان استوار سوم حسین ایران منش اعزام و معرفی میگردد. خواهشمند است دستور فرمائید نسبت به نصب موشک انداز بر روی خودرو مذکور اقدام لازم و بهنگام را بعمل آورند./ فرمانده گردان ساحلی خسروآباد

 

اشتراک این مطلب

نوشتن یک دیدگاه

مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز و فیلد های ستاره دار را پر کرده باشید. کد HTML مجاز نمیباشد.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.