دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان

اجلاسیه نهایی کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قبل و بعد از انقلاب اسلامی استان همدان با حضور میهمانان کشوری، مدیر عامل کانون سنگرسازان بی سنگر و جمعی از مدیران و مدیران عامل کانون های منطقه 4، خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم همزمان با سالروز شهادت سردار شهید حاج حسین همدانی در ورزشگاه ۶ هزار نفری سردار سلیمانی شهر همدان برگزار شد.

حدود دو سال و نیم پیش بود که بعد از دستور صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر از سرگیری برگزاری کنگره های شهدا، اولین زمزمه‌های برگزاری دومین کنگره ملی ۸۰۰۰ شهید استان همدان شنیده شد پس از آن مسئولان استانی برای اجرای بهتر این کنگره شورای کلان سیاست گذاری به ریاست نماینده ولی فقیه در استان همدان و شورای اجرایی به ریاست استاندار را برگزار کردند.

 

اما هدف مسئولان فقط برگزاری چند همایش و اجلاسیه نبود، بلکه تعمیق بخشی نتایج کنگره در بطن زندگی مردم به ویژه نقاط محروم و دورافتاده در نظر گرفته شد که در این راستا ۲۳ کمیته برای اجرای برنامه های کنگره تشکیل و وظایف هریک از کمیته ها مشخص و معین شد نور و عشق امید در جان و روح ساکنان این‌ دیار شکل گرفت.

 

کمیته های تالیف و نشر، فرهنگی و تولیدات هنری، پشتیبانی و مالی، نظارت و ارزیابی، گنجینه ها و یادمان ها، اصناف و تشکل های مردمی، حفاظت و امنیت، ورزش، جمع آوری اسناد و آثار شهدا، امور بانوان، روابط عمومی و رسانه، دانش آموزی و فرهنگیان، تکریم خانواده ایثارگران، یادواره ها و امور شهرستان ها، علمی و پژوهشی، مراسمات و اجلاسیه ها، تبلیغات محیطی و فضاسازی، ایثارگران ، بهداشت و درمان، تولیدات فاخر هنری و محرومیت زدایی شکل گرفت.

 

هشتمین سالگرد قافله سالار شهدای مدافع حرم،حبیب مردم و حبیب سپاه و فخر همدانی ها ، سردار شهید حاج حسین همدانی به عنوان روز آغاز اجلاسیه های دومین کنگره ملی ۸۰۰۰ شهید استان انتخاب و کارها شروع شد.

 

این رویداد بزرگ فرهنگی باشکوه، پرارزش و فاخر بر آن است تا بتواند تاثیر ارزنده ای در تبیین جامعه به ویژه قشر نسل جوان و نوجوانان با فرهنگ اصیل دوران دفاع مقدس داشته باشد. به طور قطع به واسطه برگزاری این کنگره عطر شهدا در شهر دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان می‌پیچد و شهروندان این بوی خوش را استشمام خواهند کرد و از آنجا که دشمن نسل جدید کشور را مورد هدف قرار داده بیشتر برنامه های این کنگره حول محور دهه نوجوانان و جوانان خواهد چرخید.

 

برگزاری ۴۴۵۰ یادواره و ۲۰۰۰ یادواره مدرسه‌محور و چاپ و نشر ۶۳ کتاب و ده‌ها فیلم و مستند تلویزیونی، برگزاری اردوی راهیان‌نور و راهیان پیشرفت برای ۴۵ هزار نفر، اجرای میدانی "فصل شیدایی" با حضور بیش از ۱۵۰ هزار نفر، توزیع ۳۵۳۵ سری جهیزیه، ساخت ۸۰۰ مسکن محرومان، توزیع ۸۰۰ هزار بسته معیشتی، آزادی ۸۰۰ زندانی جرائم غیرعمد، انجام ۱۶۰ طرح آبرسانی به روستاهای استان، برگزاری دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت با حضور ۱۲۰ ناشر و ۷۰۰۰ عنوان کتاب، ۱۴ هزار بار ختم قرآن و برنامه‌ریزی ساخت فیلم شهیدان همدانی و قهاری تنها گوشه هایی از خدمات رسانی های کمیته های مختلف به اسم شهدا بود.

 

در راستای ماندگار کردن این برنامه فرهنگی مسئولان استانی و کمیته اجرایی دومین کنگره ملی شهدای استان از خانواده های معظم شهدا که با تقدیم شهید خود به اسلام، دین و کشور حیثیت دادند، سرکشی کرده و ۸۰۰۰ نشان سرو به این خانواده های صبور و مقاوم اهدا شد.

 

برای ترویج فرهنگ های مختلف با استفاده از زبان هنر نمایش میدانی فصل شیدایی در همدان به مدت ۱۵ روز و با حضور بیش از ۱۵۰ هزار نفر برگزار شد. فصل شیدایی روایتی از سه فصل انبیا، حوادث صدر اسلام و معاصر است که از هبوط حضرت آدم تا ظهور امام زمان(عج) را دربر می‌گیرد. علاوه بر این خط ثابت، هر بار و بر اساس شهری که میزبان نمایش است، موضوعات دیگر هم به نمایشنامه افزوده می شود.

 

و این فصل شیدایی که بیان صادق تاریخ با زبان هنر است در همدان نیز دوران معاصر بومی‌سازی شده  که شامل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، رشادت های شهید میرزا محمد سلگی و سردار شهید حاج حسین همدانی بود که بر روی صحنه رفت و مورد استقبال مردم دارالمجاهدین همدان قرار گرفت که از برنامه های فاخر کنگره ملی شهدای استان همدان به شمار می رود.

 

همدان هرچه به زمان برگزاری کنگره نزدیک تر می شد، انجام این فعالیت ها و جلسات کمیته ها برای ارائه گزارش نیز شتاب بیشتری به خود می گرفت و اعضای کمیته ها سعی داشتند وظایف محوله به خود را با بهترین شکل در سریعترین زمان ممکن به سرانجام برسند و هر کدام گوشه ای از کار را بگیرند تا کنگره همدان باشکوه تر و در شان شهدا و استان همدان باشد.

 

از هفته دوم مهرماه همدان دیگر واقعا رنگ و بوی شهدا می گیرد و در تمام خیابان ها تمثال شهدای فداکاری نصب شده که تعدادی زیادی از این تصاویر مربوط به جوانان آن زمان است که نشان می دهد آرمان های بلندی داشته و زنده ماندن و حیات در برابر دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی برای آنها اهمیتی نداشته است. چیزی که در فضاسازی به خوبی به آن توجه شده نمایش شهیدان اقشار مختلف از جمله دانش آموزان،معلمان،مدافعین حرم و شهدای جاویدالاثر است.

 

اِلمان های کنگره یکی پس از دیگری در ورودی و میادین نصب و جانمایی شده و برای شبیه سازی بهتر به خطوط مقدم جنگی هر میدان با کیسه های خاکی به شکل سنگر درآمده است.فضاسازی محل برگزاری اجلاسیه با آراستن درب های ورودی و آویز کردن سربند و پلاک و قرار دادن موشک هایی درون حیات به حس خوبی را به شرکت کنندگان القا می کند.

 

قبل از شروع رسمی کنگره، دست اندرکاران این رویداد مهم فرهنگی و تعدادی از خانواده های شهدای شاخص استان همدان یک دیدار و ارائه گزارش کار با رهبر معظم انقلاب داشتند که پیام ایشان در آیین افتتاحیه اجلاسیه دومین کنگره شهدای استان همدان منتشر شد.

 

کم کم به روز های اجلاسیه نزدیک و شور و هیجان خاصی همدان را فرا گرفته و عطر شهدا در شهر پیچیده است و روز شنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ در برنامه پیش مقدماتی اجلاسیه ها برنامه توزیع ۸۰۰ سری جهیزیه در محوطه محل دائمی نمایشگاه بین المللی همدان با حضور معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت زدایی سپاه، معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفان و مسئولان استانی برگزار شد. در این برنامه ۴۰۰ سری جهیزیه به عنوان نماینده در محوطه محل دائمی نمایشگاه بین المللی همدان به نمایش درآمده بود.

 

صندلی هایی در این محوطه برای شرکت کنندگان در مراسم چیده شده بود اما در چشم بهم زدنی شرایط جوی تغییر کرده و ابرهای باران زا آسمان را فراگرفته و باران رحمت الهی شروع به باریدن کرد و پس از آن رنگین کمانی در آسمان تشکیل شد که گویی مهر لبخند خدا بر این مراسم بود و از شدت باران مراسم توزیع جهیزیه با رژه وانت های حامل ۵ اقلام مهم این جهیزیه ها در برابر مسئولان سریع انجام شده و مردم به داخل سالن پناه بردند.

 

در ادامه این مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت با حضور مسئول سازمان حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج و مسئولان ارشد استان با شرکت ۱۲۰ نشر فعال و تخصصی در این حوزه و ۷۰۰۰ عنوان کتاب برگزار و کتاب آن شش ماه به قلم نویسنده همدانی محسن صیفی کار رونمایی شد و در اینجا باید گفت قلم‌ها قدرت نوشتن رشادت‌های فرزندان تو را ندارند همدان، این چه رازیست خدا می‌داند.

 

روزهای رویایی و شب های شیدایی انتظار به ایستگاه آخر رسید و کنگره کرامت شهیدان رخ نمود و عطر شهادت جای جای استان را در برگرفت و در این روز، شور شهیدان و جذبه جهادگران ، همه را به همدان کشانید و ۱۸ هزار ادیب و امیر، سردار و سخنور همه میهمان مهر و محبت مردم متدین همدان بودند.

 

و بالاخره بعد از دوسال ونیم تلاش و برنامه ریزی روز موعود و شروع اجلاسیه فرا رسید و بعد از ظهر ۱۶ مهر ماه هشتمین سالگرد شهادت سردار حاج حسین همدانی و شهدای مدافع حرم استان همدان در مزار این شهید بزرگوار در باغ بهشت همدان با حضور فرمانده امنیتی قرارگاه قدس تهران، مسئولان استانی و همرزمان و خانواده صبور این شهید برگزار شد.

 

نکته جالب این مراسم حضور دانش آموزان دختر یک مدرسه در منطقه ۲۲ تهران بود که روزی سردار شهید همدانی در این مدرسه سخنرانی کرده و اکنون آنها برای نشان ارادت خود به این شهید در سالگرد او حضور داشتند و تصویر سیاه قلم سردار شهید که توسط بانوی هنرمند همدانی به تصویر کشیده شده بود به همسر فداکار شهید اهدا شد و گفتنی این بانوی هنرمند همدانی تاکنون تصویر ۴۰ شهید شاخص استان را طراحی کرده است.

 

و در تمام طول مراسم هشتمین سالگرد مردم،مسئولان و همرزمان این شهید که هر یک شاخه ای گل داوودی در دست داشتند بر سر مزار شهید همدانی رفته و بعد از ادای احترام و خواندن فاتحه با این شهید بزرگوار در راستای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی و شهدا تجدید میثاق می کردند.

 

شامگاه یکشنبه در سالن شهید قاسم سلیمانی آیین افتتاحیه و اولین شب اجلاسیه کنگره ملی شهدا با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران و جمعی از فرماندهان ارشد سپاه و مسئولان استانی برگزار شد و در این مراسم فرزند شهید سردار حاج حسین همدانی بعد از قرائت قرآن و پخش سرود ملی به حاضران در سالن خیر مقدم گفت.

 

پخش دیدار مقام معظم رهبری با اعضای ستاد کنگره ۸۰۰۰ شهید استان همدان نقطه عطف و پررنگ این مراسم است که ایشان در صحبت های خود همدان را مرکزِ نخستین تمدن کشورِ معرفی کرده و معتقد هستند که همدان از همه‌ی بخشهای گوناگون تمدن ‌خیز کشور، از لحاظ تاریخی جلوتر است.

 

در دومین کنگره ملی ۸۰۰۰ شهید استان همدان به طور ویژه به کارهای هنری اهمیت داده شده و در تمام مراسم از ابتدا تا پایان با اجرای برنامه های متنوع هنری و نمایشی مانند اجرای نمایش رادیویی با موضوع تنگه کورک،اجرای نمایش میدانی با موضوع منطقه ام القصر با حضور بازیگرانی چون امین زندگانی،کوروش زارعی بازیگر نقش لاوی در سریال یوسف پیامبر،اجرای گروه مرشدان ورزش باستانی و گروه های سرود به چشم می خورد و اجرای زیبای گروه پیرامید با ۴۰۰ دانش آموز دختر در سالن بود که در ابتدای مراسم و با پخش و اجرای قسمت های مختلف شکل پرچم مقدس کشور،نقشه ایران و رحل قرآن را اجرا می کردند.

 

سالن مملو از جمعیت بوده و مردم زیادی به عشق شهدا در این مراسم شرکت کردند به گونه ای که تمام ۴۰۰۰ صندلی سالن پر شده وعده ای برای تماشا سرپا ایستاده اند و پدران و مادرانی دیده می شوند که از همین ابتدا قصد دارند عشق به شهدا و ارزش های آنها را در دل کودکان خود بکارند و آنها را با خود همراه کرده اند و با ذوق قسمت های مختلف را به آنها نشان می دهند.

 

بنا به فرموده مقام معظم رهبری درباره لزوم اهمیت و استفاده از هنر در ابتدای در ورودی هنرمندان نقاشی در حال نقش زدن تصویر سردار سلیمانی با رنگ روغن بوده و در پایان مراسم طرح آنها تمام شده و آن را به نمایش گذاشته بودند.در سالن  ال سی دی هایی نیز نصب شده بود که هر شب تصویری از شهدای اقشار مختلف را نشان می داد.

 

صبح دوشنبه ۱۷ مهرماه با حضور ۴۰۰۰ دانش آموز دختر از مدارس استان همدان یادواره ۱۳۰۰ شهید معلم و دانش آموز آموزش و پرورش استان با حضور معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد و تمامی برنامه های این یادواره از اجرای دکلمه گرفته تا نمایش میدانی توسط دانش آموزان دختر استان اجرا شد که مورد توجه معاون پرورشی وزیر علوم قرار گرفت و آن ها را توانمند و موثر در اجرای برنامه های فرهنگی و موثر معرفی کرد.

 

عصر این روز نشست تخصصی تخصصی رازهایی از نویسندگی در حاشیه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس و مقاومت با حضور نویسندگان و محققان ادبیات پایداری و دفاع مقدس اجرا شد و در این شب نیز فرزند خلبان شهید محمدرضا کرم وظیفه خیر مقدم گویی را برعهده داشت.

 

شامگاه دوشنبه و دومین اجلاسیه کنگره ملی ۸۰۰۰ شهید استان با محوریت شهدای ارتش همدان با حضور مسئولان ارتشی کشور و استان برگزار و نقش هایی از این شهدا در ال سی دی ها دیده می شد.

 

تلویزیون قدیمی و بزرگ در گوشه سالن اجلاسیه ساخته شده و هر شب اخباری از زمان دفاع مقدس با همان سبک و با اجرای آقای سلطانی اخبارگوی سابق همدان به صورت میز خبری به نمایش درمی آمد.

 

بعدازظهر روز سه شنبه ۱۸ مهرماه پیکرواره شهدای گمنام امامزاده خضر و یادمان شهدای انبار نفت قدیمی همدان رونمایی شد.

 

صبح یکی از روزهای سرد دی ماه ۱۳۶۵ رژیم درمانده صدام جنایتی دیگر آفرید و هواپیماهای متجاوز عراقی که توان رویارویی با نیروهای ظفرمند و رزم‌آوران دلاور جمهوری اسلامی ایران را در خطوط جبهه پیکار نداشتند، به انتقام شکست‌های پی در پی نیروهای بعثی در جبهه‌های نبرد، در جنایتی آشکار بر فراز استان همدان به پرواز درآمدند و در بمباران انبار نفت همدان بار دیگر دستان خود را به خون غیر نظامیان آلوده کردند. در این حمله رذیلانه ۴۵ نفر از هموطنان بی‌گناه مظلومانه به شهادت رسیدند و جمعی دیگر نیز مصدوم شدند و اکنون به همت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان در محل انبار نفت قدیمی استان یادمانی برای این شهدا ساخته و همزمان با کنگره ملی ۸۰۰۰ شهید استان همدان با حضور مسئولان استانی افتتاح شد.

 

شب سوم اجلاسیه با حضور فرمانده کل انتظامی کشور و مسئولان انتظامی استان با یاد شهدای نیروی انتظامی تشکیل شد و میهمان و میزبان و مجری یک صدا از شهید می گفتند و از شهادت می سرودند.

 

در بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه نشست تخصصی زنان در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور بهناز ضرابی زاده و مونا اسکندری نویسندگان ادبیات دفاع مقدس در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس برگزار شد و در آنجا خبر از این دادند که کتاب پری خانه ما با موضوع خانواده های دارای ۴ و ۳ شهید در همدان به زودی منتشر خواهد شد.

 

شامگاه چهارشنبه نیز اختتامیه کنگره ملی ۸۰۰۰ شهید استان با حضور نماینده ولی فقیه در سپاه و مسئولان ارشد استانی به یاد شهدای روحانی همدان برگزار شد.

 

کنگره ملی شهدا در مدت برگزاری اجلاسیه ها با حضور گسترده و کم نظیر آحاد مردم، خانواده های شهدا و ایثارگران، نسل جوان و نوجوان و مسئولان استانی و ملی به مدت چهار شبانه روز در قالب اجلاسیه ها و برگزاری یادواره ها  بار دیگر تداعی گر دوران دفاع مقدس در شهر و دیار استان همدان شد.

 

منبع: ایسنا

 

 

View the embedded image gallery online at:
https://www.sangarsazan.ir/news/ostaanha/8000#sigProIdf0d7d26c32

آخرین اصلاح در تاریخ 23/07/1402

اشتراک این مطلب

نوشتن یک دیدگاه

مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز و فیلد های ستاره دار را پر کرده باشید. کد HTML مجاز نمیباشد.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.