چاپ این صفحه

اجلاسیه سنگرسازان بی سنگر استان مرکزی برگزار شد

مهندس یدالله شمایلی فرمانده قرارگاه کربلای پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد در دوران دفاع مقدس نیز در سخنانی به بیان رشادت ها و ایثارگری ها و ابتکارات سنگرسازان بی سنگر نیروهای پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد پرداخت و از طراحی و نصب پل خیبر، جاده سیدالشهدا(ع)، پل بعثت، پل خضر و ... به عنوان ابتکارات سنگرسازان بی سنگر اشاره کرد. 

اولین اجلاسیه «سنگر‌سازان بی‌سنگر» از سری اجلاسیه‌های کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و گرامیداشت ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی در دوران دفاع مقدس به میزبانی شهرستان فراهان برگزار شد.

در طی مراسم سید‌احمد سجادی، فرماندار فراهان گفت: این شهرستان در ۲۰۰ سال اخیر ۴۰۲ شهید تقدیم دفاع از مرزها و اعتلای میهن کرده است.
وی از شهید اسدالله هاشمی به عنوان شهید شاخص این شهرستان نام برد و افزود: این شهید والامقام بر مدار رشادت‌ها بود و نقش بی‌نظیری در مهندسی جنگ داشت، زندگینامه شهدا باید برای نسل امروز و آینده الگو باشد.
وی با اشاره به اینکه از ۴۰۲ شهید شهرستان ۴۰۰ شهید متعلق به دفاع مقدس است، اظهار کرد: شهید امیرکبیر ۲۰ دی۱۶۷ سال قبل و شهید قائم مقام فراهانی ۱۸۵سال قبل به شهادت رسیدند.
سجادی اضافه کرد: شهیدان سرمایه گرانقدر ملی هستند، امروز همه داشته‌های خود را مدیون شهدا و رهنمودهای امام راحل و رهبری هستیم. استفاده صحیح از زندگی‌نامه شهدا راه درست زیستن و حضور در عرصه‌های مختلف را به همه آموزش می‌دهند.
فرماندار فراهان تصریح کرد: برگزاری همایش‌ها، یادواره‌ها و اجلاسیه‌ها با رویکرد ملی ارزش نهادن همیشگی به شهدا را یادآوری می‌کند. در شرایط حساس امروز که به دلایل مختلف سرمایه اجتماعی در حال تهدید است برگزاری اجلاسیه و کنگره‌ها به حفظ ارزش‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی کمک می‌‌کند.

سجادی در پایان گفت: برگزاری اجلاسیه و همایش‌ها با رویکرد ملی بدون توجه به جناح و گرایش زمینه وحدت، انسجام و توسعه سرمایه‌های اجتماعی را گسترش می‌دهد.
آنجفی مدیرکل جهادکشاورزی استان مرکزی نیز در این اجلاسیه گفت: ۷۶ شهید استان مرکزی به سنگرسازان بی‌سنگر جهادکشاورزی تعلق دارد، کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) و گرامیداشت ۶۲۰۰ شهید استان ۱۰ اجلاسیه را در دستور کار قرار داده است که اولین اجلاسیه به سنگرسازان بی‌سنگر اختصاص پیدا کرد.
وی بابیان اینکه حضور شهید اسدالله هاشمی در جنگ و نقش بی‌نظیرش در مهندسی جنگ باعث شد اولین اجلاسیه در این شهرستان برگزار شود، اظهار کرد: ایران مهد فرهیختگان بزرگی همچون امیرکبیر و قائم مقام فراهانی است و زنده نگه داشتن یاد شهدا باید در اولویت باشد.


آنجفی اضافه کرد: سنگرسازان بی‌سنگر متعلق به کسانی است که در دوران دفاع مقدس حماسه‌ای رشادت‌گونه آفریدند. آنان همواره در معرض خطر بودند و با علم به اینکه به شهادت می‌رسند یا زخمی می‌شوند برای همرزمان خود سنگر و جان‌پناه می‌ساختند.
وی با بیان اینکه سنگرسازان در پشتیبانی جنگ نقش بسزا و حائز اهمیتی داشتند، اضافه کرد: آنان یک لحظه دست از تأمین نیاز رزمندگان برنداشتند، آنان با صبر و حوصله نقش خود را ایفا کرده و اجازه ندادند وجبی از خاک ایران دست نااهلان بیفتد.
آنجفی ادامه داد: امروز در صحنه دیگری از جنگ هستیم‌‌ جنگ اقتصادی از سوی دشمن بر ما تحمیل شده است و بازهم سنگرسازان جهادکشاورزی هستند که چتر امنیت غذایی را در جامعه گسترانیدند و سعی در سالم نگه داشتن سبد غذایی مردم دارند. جهادکشاورزی با کمک کشاورزان و دامداران فتنه دشمن را خنثی می‌کند.
وی اضافه کرد: جهادکشاورزی همواره از عهده مسئولیت سنگین برآمده و خوشبختانه کشاورزان استان در مقاطع مختلف مقام‌آور بودند.

محمد حسینی نماینده مردم آشتیان و تفرش در مجلس نیز در این اجلاسیه گفت: جهاد سازندگی خرداد سال ۵۸ به فرمان امام راحل تشکیل شد و با رویکرد مردمی فعالیت خود را آغاز کرد تا ظلمت و تاریکی حاکم بر روستاهای زمان طاغوت ریشه کن شود.

وی تصریح کرد: جهاد سازندگی پس از صدور فرمان امام خمینی به ساختن روستاها پرداخت و در این حوزه اقدامات بسیار خوبی از خود برجای گذارد، این مجموعه در همه حوزه‌ها همچون بهداشت و درمان، راه و راه‌سازی و برق خدمات ارزنده‌ای انجام داد.

 وی به اجلاسیه سنگر‌سازان بی‌سنگر اشاره کرد و گفت: سنگرسازان در جبهه حماسه آفریدند، آنان جهادگرانی بودند که قبل از جنگ در آبادانی روستاها و شهرهای کم برخوردار حضور جدی داشتند. فعالان عرصه جهادی دانش‌آموخته هیچ دانشگاهی نبودند تنها با جهاد، ایثار، ایمان و روحیه شهادت‌طلبی در این مسیر قدم گذاردند.

وی تصریح کرد: امروز با وجود گذشت سال‌های طولانی از خدمات جهادسازندگی شاهد بهره‌برداری از اقدامات هستیم، آبادانی از آن دوران با جدیت پیگیری و با سامان رسید ‌و خوشبختانه امروز روستاهای ما به مناطقی آباد و برخوردار تبدیل شدند.

حسینی همچنین به عملیات کربلای ۵ هم اشاره کرد و گفت: بنده در این عملیات امدادگر بوده و از نزدیک شاهد جان‌فشانی رزمندگان و سنگرسازان بودم، رزمندگان در برابر یگان‌های دشمن با قدرت ایستادند و پاسخ آنان را در عملیاتی ۱۰ روزه دادند تا در ۱۹ دی به پیروزی رسیدند.

وی با اشاره به وفات امیرکبیر اظهار کرد: نام امیرکبیر بردن به تنهایی کفایت نمی‌کند باید راه امیرکبیر را رفت و با تمام وجود در برابر دشمن ایستاد، لذا راه امیرکبیر باید ادامه پیدا کند.

وی گفت: امروز شرایط نظام در حالت جنگ اقتصادی است و باید در سایه ولایت فقیه و تقویت روحیه جهادی و اعتلای وحدت به اهداف دست پیدا کرده و توطئه دشمن را خنثی کنیم.

سردار کریمی فرمانده سپاه روح الله در استان مرکزی در اجلاسیه سنگرسازان بی سنگر در فراهان گفت با اشاره به این نکته که شهدا گنج هستند و باید از این گنج بهره مند شویم، گفت: در دفاع مقدس واژه هایی مختلفی داریم که هر واژه ای که نام می بریم در دفاع مقدس نام سنگر سازان در آن می درخشد.
وی ادامه داد: در جاده ها، پل ها، گردنه ها، کانال ها و خاکریزها و میدان مین، بیمارستان صحرایی و ... در همه این ها از عقبه تا خط مقدم سنگرسازان حضور مستمر داشتند.
سردار کریمی تصریح کرد: در همه عملیات ها منتظر شنیدن سرو صدای چرخ های بلدوزر و لودرها بودیم تا مطمئن شویم عملیات تثبیت شده است.
فرمانده سپاه روح الله در استان مرکزی گفت: عملیات کربلای 5  شب قدر انقلاب است. عملیات کربلای ۴ و 5 درس ویژه ای به ما داد که با توکل بر خدا هیچگاه ناامید نشویم و در برابر دشمن تا پیروزی نهایی ایستادگی کنیم.

مهندس یدالله شمایلی فرمانده قرارگاه کربلای پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد در دوران دفاع مقدس نیز در سخنانی به بیان رشادت ها و ایثارگری ها و ابتکارات سنگرسازان بی سنگر نیروهای پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد پرداخت و از طراحی و نصب پل خیبر، جاده سیدالشهدا(ع)، پل بعثت، پل خضر و ... به عنوان ابتکارات سنگرسازان بی سنگر اشاره کرد. 

مدیر عامل، معاون امور استان ها و مدیر فرهنگی - اجتماعی کانون سنگرسازان بی سنگر از میهمانان این مراسم بودند.

 

منبع : سایت سنگرسازان بی سنگر

آخرین اصلاح در تاریخ 21/10/1397

اشتراک این مطلب