چاپ این صفحه

سردار رحیم صفوی: نقش کلیدی گردان‌های مهندسی جهاد در دفاع مقدس

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به اقدامات شجاعانه سنگرسازان بی‌سنگر در طول دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اگر این سنگرسازان بی‌سنگر و گردان‌های مهندسی جهاد سازندگی نبودند عملیات‌های بزرگ به پیروزی نمی‌رسید.

مجلس بزرگداشت سردار سرلشکر جهادگر حاج مهدی ورشابی فرمانده پشتیبانی و مهندسی رزمی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس و عضو کمیسیون مرکزی ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی بعد از ظهر امروز دوشنبه با حضور محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، سردار سرلشکر رحیم صفوی نماینده عالی مقام معظم رهبری، دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس در موزه ملی انقلاب اسلامی دفاع مقدس برگزار شد.

سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی در مراسم یاد و خاطره پیشتاز میدان جهاد پیشکسوت سنگرسازان بی سنگر، سردار سرلشکر جهادگر مهندس حاج مهدی ورشابی فرمانده پشتیبانی و مهندسی رزمی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه عروج شهادت‌گونه سردار بزرگ حاج مهدی ورشاوی را تسلیت عرض می‌کنم، افزود: چقدر سخت است که در سال‌های اخیر شاهد این عروج‌های آسمانی باشیم. شمع وجود حاج مهدی ورشابی در سحرگاه هفتم آذرماه خاموش شد و به همرزمان خود شهید رضوی، شهید فارسی و سایر همرزمانش پیوست.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: حاج مهدی ورشابی پس از حضور جدی در دفاع مقدس و پس از آن نیز در میدان جهاد و خدمت به انقلاب و کشور پای رکاب ولایت ایستاد.

سرلشکر صفوی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه محاسبات خداوند با محاسبات بنیاد شهید و امور ایثارگران در امور شهادت متفاوت است، یادآور شد: حاج مهدی ورشابی دلش برای خدا، ائمه اطهار، دفاع مقدس و مردم می‌تپید.

وی حاج مهدی ورشابی را فردی دائم الذکر و فکر دانست و گفت: حاج مهدی ورشابی پس از دفاع مقدس نیز به فعالیت و برطرف کردن مشکلات مناطق محروم پرداخت. 

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: پاسخ ایثارگری‌های مرحوم ورشابی، علاوه بر هم‌نشینی با همرزمان شهید خود این است که یاد و خاطره ایشان را برای همه جهادگران باقی خواهد گذاشت.

 

سرلشکر صفوی ادامه داد: اگر می خواهیم مهندس حاج مهدی ورشابی را به نسل امروز معرفی کنیم  چه کاری بهتر از اینکه او را در سه بعد اندیشه و تفکر، اخلاق و رفتار و عملکرد معرفی کنیم.

وی افزود: حاج مهدی  ورشابی در اندیشه و تفکر یک انسان مطلوب الهی  و یک انقلابی به تمام معنا بود، او شاگرد مکتب اسلام و اهل بیت بود، او در زندگی پر ماجرایش به همراه همسر فداکارش در سالهای پررنج و سخت جنگ و پس از آن تحمل 33 ساله عوارض جانبازی حاصل از مجروحیت‌های متعدد  از نظر  فکری و سیاسی در صراط مستقیم الهی ثابت قدم بود  و از یک هندسه و منظومه عقیدتی به نام مکتب امام خمینی و امام خامنه‌ای برخوردار  بود.

سرلشکر صفوی در تشریح  ابعاد اخلاقی و رفتاری این فرمانده مهندسی جنگ جهاد سازندگی گفت: در بعد اخلاقی و رفتاری او را انسانی اهل ذکر، اهل فکر و اهل عمل صالح  و اهل ولایت  در عین صبوری و کم حرفی و کم ادعایی و اخلاص شناختم، در هنگامه جنگ و در صحنه نبرد که جان‌ها به لب می‌آمد او را فرمانده‌ای شجاع و متوکل علی الله و با روحیه‌ای جهادی و شکست ناپذیر یافتم. او با بسیجیان و ارتشیان و پاسداران  رفیق شفیق بود و با دشمنان  خدا و بعثی‌های کافر متجاوز شدید و غلیظ بود.

سرلشکر صفوی بعد عملکردی مرحوم ورشابی را اینگونه توصیف کرد: در بعد عملکرد  از همان ما های اول جنگ به همراه شهید مهندس طرحچی ،رضوی، ناجیان در ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ  در جنوب و غرب کشور تا پایان 8 سال   جنگ به اتفاق همسنگران بی سنگرش حماسه ها آفرید. او و دیگر فرماندهین مهندسی جنگ جهاد   در طول 8 سال  42 گردان مهندسی جنگ  جهاد را در قرارگاه های خاتم الانبیاء، کربلا، نجف، حمزه و نوح سازماندهی و بکار گرفتند و با اطمینان بعنوان کسی که شاهد فدارکاریهای بزرگ این عزیز و عزیزان دیگر شهید جهاد سازندگی و دیگر عزیزانی که هم اکنون زنده هستند  همچون برادران شمایلی ، گلی و ...  است می توانم بگویم  ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ یکی از ارکان پیروزی آفرین  عملیاتهای پر افتخار  رزمندگان  ارتش، سپاه  از ابتدا تا انتهای جنگ بود.

سرلشکر صفوی ضمن نقل خاطراتی از ورشابی و سنگرسازان بی سنگر، از دولت سیزدهم درخواست کرد که مأموریت جهاد سازندگی احیا شود.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر احیای جهاد سازندگی افزود: امیدواریم جهاد سازندگی احیا شود چرا که می‌تواند نیازهای مردم کشور و اقتدار ملی را برطرف کند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: اگر روحیه جهادی وجود نداشته باشد اقدامات به درستی صورت نمی‌گیرد و باید فعالیت جهادی را دنبال کنیم؛ الحمدالله رئیس جمهور این روحیه را دارا هستند. 

آخرین اصلاح در تاریخ 15/09/1400

اشتراک این مطلب