حرکت امروزی جوانان جهادی را در ادامه پیام ۲۷ خرداد حضرت امام (ره) به جهادی های نسل اول می دانیم

همزمان با ۴۲ امین سالروز تشکیل جهادسازندگی جمعی از جوانان جهادی با چند تن از پیشکسوتان جهادسازندگی دیدار کردند. در این دیدار که 26 خرداد ماه در کانون سنگرسازان بی سنگر برگزار گردید، مفرد معاون سازندگی سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: عقبه جریان جهادی فعلی کشور را جهادسازندگی می دانیم؛ از پیشکسوتان جهاد توقع پدری داریم.

همزمان با فرا رسیدن 27 خرداد، 42 امین سالروز صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تشکیل جهادسازندگی با توجه به محدودیت های کرونایی حاکم بر کشور، جمع محدودی از پیشکسوتان جهادسازندگی و برخی جوانان شاخص جریان جهادی کشور، به نمایندگی از 2 نسل قدیمی و جوان جهادی کشور در کانون سنگرسازان بی سنگر دیدار کردند و ضمن تبریک هفته جهاد و گرامیداشت رشادت ها و تلاش های جهادگران به دیدار و گفتگو با یکدیگر پرداختند.

در این نشست صمیمی که به همت دفتر ترویج فرهنگ جهادی برگزار شد، مدیرعامل کانون سنگرسازان بی سنگر، با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) بنیانگذار نهاد مقدس و مردمی جهادسازندگی و شهدا و ایثارگران جهادسازندگی که مزّین به لقب سنگرساز بی سنگر از لسان حضرت امام (ره) هستند، ضمن اظهار خرسندی از تشکیل این گونه نشست ها با جوانان، بر عزم کانون بر ارتباط با جوانان و پیوند بین نسلی بین جهادگران جدید و قدیمی و آمادگی برای انتقال تجربیات و ارزش های جهادگران نسل اول انقلاب به نسل های آینده تأکید کرد و از اصلاحات ساختاری و اساسنامه ای برای تضمین و تسهیل این موضوع در آینده فعالیت کانون خبر داد.

صدوری با اشاره به تاسیس دفتر ترویج فرهنگ جهادی ذیل ساختار کانون، ابراز امیدواری کرد این جلسات موجب همکاری و هم افزایی های اجرایی در موضوع ترویج فرهنگ و گفتمان جهادی بین دو مجموعه شده و تداوم یابد.

وی با اشاره به شروع جهادسازندگی به فرمان حضرت امام (ره)، به محتوا و روح حاکم بر پیام 27 خرداد اشاره کرد و گفت: رمز موفقیت جهادی ها، اول اخلاص، و بعد توجه به خلاء های کشور بود. و اینکه جهادی ها این طور یاد گرفته بودند که ببینند انقلاب و نظام چه از آنها می خواهد و چه موضوعی روی زمین مانده و نیاز است، که بروند و آن را انجام دهند. و ورود جهاد به دفاع مقدس هم دقیقاً همین گونه بود.

صدوری با اشاره به اینکه ما در تبیین فرهنگ جهاد، ضعیف بوده ایم، گفت: امیدواریم اتفاقی که در جریان ارتباط برخی جوانان با زنده یاد مهندس حسینعلی عظیمی و آشنایی آنان با جهاد افتاد را بتوانیم ادامه دهیم و این ضعف را جبران کنیم.

در ادامه آقایان شمس، بزرگی و میرشفیعیان به عنوان پیشکسوتان حاضر در جلسه به بیان تجربیات و مطالب خود برای جوانان جهادی پرداختند که مهمترین محورهای مطرح شده توسط این پیشکسوتان جهاد عبارت بود از:
 اهمیت توجه به ادامه راه جهاد در نسل های متمادی،
 توجه به انتقال تجربیات جهادی های گذشته؛ با این نگاه که اولاً ادعا نداریم همه اقدامات بی نقص بوده و ثانیاً تجربیات باید در فضای موانع و کمبودهای همان دوران درک شود،
 شروع کار جهادسازندگی با آگاهی و خالصانه، حکیمانه و با آینده نگری بود، و تداوم گروه های جهادی با همین فلسفه باید باشد،
 هر جا مشکلی در کشور پیدا می شد، یک پای حل آن جهاد بود،
 باید نوشته ها و خاطره ها مستند، منتشر و تفهیم شود که: جهادی ها چه کار می کردند که هم کارآمد بودند و هم این قدر در دل مردم جا داشتند؛ این تجربیات در قالب کتاب و مستند و... می تواند مرجع برای دانشگاه ها برای اصلاح فوری امور در کشور شود. چنان که در خارج از کشور از سبک های جهاد مدل و الگو استخراج کرده اند،
 جهادی کسی است که مدام دنبال خلاءها است و خود را موظف به حل یا رفع مشکلات و نیازهای نظام و انقلاب می داند،
 برای تداوم راه شهدا و اهداف انقلاب مستمراً نیازمند ارتباط با نسل های پس از خود هستیم، تا اعتقادات و روش ها منتقل شوند،
 در جهاد، مدام نیرو و مدیر ساخته می شد؛ میدان باز بود، همه می توانستند همه توانایی ها و هنر خود را بروز دهند، خرد جمعی حاکم بود، تجربیات تولید و هم افزایی می شد (چرخه دائم نیروهای جوان، جوان تر و داوطلب...)؛ این مدل امروز باید منتقل شود به نسل جدید.

در ادامه این جلسه معاون سازندگی بسیج دانشجویی با بیان این نکته که هدف از شرکت در این جلسه، ادای احترام به پیشکسوتان و گرامیداشت هفته جهاد بوده، به دیدار سال 1398 جمع محدودی از جوانان جهادی با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبری در پیام 9 بندی که بعد از این دیدار صادر فرمودند، فراگیر کردن گفتمان و حرکت های جهادی را از 10 درصد جوانان به آحاد جامعه و جوانان مورد مطالبه قرار دادند، که این موضوع را یکی از مأموریت های بسیار مهم برای خود قرار داده ایم و خوشبین هستیم در تعامل با کانون و دفتر ترویج فرهنگ جهادی به طور مشترک و قوی تر این مأموریت را پیش ببریم.

مفرد با اشاره به دیدار چند روز بعد از دیدار و پیام رهبری، با مرحوم عظیمی گفت: حاج آقای عظیمی به ما جوانان فرمود من بعد از این فرمایش و مطالبه رهبری از جهادی ها، شب ها خواب ندارم! که وظیفه ما در قبال این پیام چیست؟

مسئول اسبق گروه جهادی روح الله دانشگاه امیرکبیر همچنین به اشاره چندین باره رهبر انقلاب در سخنرانی ها مبنی بر ریشه و عقبه بودن جهادسازندگی برای جریان جهادی فعلی کشور اشاره کرد و گفت: باید کاری کنیم که این «چشمه» و «رود» به یکدیگر وصل شوند. در غیر این صورت، هر دو دچار آفت می شوند و از طرفی سن و سابقه جریان جهادی فعلی کشور کم دیده شده و این ظلم به آن است.

مفرد همچنین به برخی چالش های پیش روی جریان و جوانان جهادی امروز اشاره کرد و بحث حرفه ای شدن در فضای جهادی، یا رویکرد احیای جهاد از طریق ساختار وزارتی و سازمانی که برخی در مجلس و دیگر جاها مطرح می کنند و... را در این خصوص مورد اشاره و نقد قرار داد.

وی از دیگر آسیب های این عدم رابطه جهادی های جوان امروز با عقبه پیشکسوتان جهادسازندگی را «کوتاه شدن افق حرکت های جهادی» و «خود پیر پنداری در جهادگران جوان» برشمرد و توضیح داد: اینکه کار جهادی امروز ما عمدتاً در یک جذب بودجه و یک هجرت و اخیراً صرف تهیه بسته حمایتی و توزیع و رسانه ای کردن خلاصه می شود، ناشی از این است که کارهای بزرگ و بار برداشتن های نسل قدیم جهادی ها از نظام و مملکت دیده نشده یا کمتر دیده شده است.

معاون سازندگی بسیج دانشجویی همچنین از آمادگی کامل برای ادامه این ارتباطات و تفاهم و همکاری مشترک خبر داد و گفت: همین پیام 9بندی سال 98 رهبر انقلاب به گروه های جهادی می تواند مبنای هم اندیشی و صحبت و تداوم ارتباط جوان ها با پیشکسوتان جهادی در کانون باشد. وی به ظرفیت جامعه مخاطبانی و رسانه ای 30 هزار نفری بسیج دانشجویی در ارتباط با شبکه جوانان جهادی در سراسر کشور اشاره کرد و بر امکان پمپاژ محتواهای ناب موجود و قابل تولید در کانون در این شبکه تاکید کرد.

درخواست پدری کردن کانون و پیشکسوتان برای جوانان جهادی از طرق مختلف مانند شرکت در نشست ها و رویدادهای سالانه جهادگران، آموزش و انتقال تجربیات، و در نهایت رشد و صیانت از جریان و نیروها و... پایان بخش صحبت های مفرد بود.

 در ادامه آقایان حسین بیک، مشایخی، اکبری فرد و شهابی نیز به بیان دیدگاه های خود پرداختند. عناوین مباحث مطرح شده عبارت بود از:
 لزوم به وجود آوردن فضای انتقال و استفاده از تجربیات پیشکسوتان برای پاسخ به بسیاری سوالات و چالش هایی که جریان و نیروی جهادی امروز با آنها مواجه است،
 اهمیت به وجود آوردن فضای کنار هم قرار گرفتن جوانان و پیشکسوتان در عرصه عمل،
 تأکید بر اینکه در تجربه نگاری و انتقال تجربیات، فقط تجربه نباید منتقل شود، بلکه روحیه ها و اعتقادات هم باید منتقل شود،
 بحث توجه به نسل ها و جذب آنها، و فراهم سازی ملزومات کنار هم قرار گرفتن جوانان و پیشکسوتان و ارتباط متقابل آنها،
 اهمیت کار روی دیگر سوژه های قابل روایت، و آموزشی و ترویجی در جهادسازندگی برای جوانان، مانند بر اثر زلزله و رسم جهاد و...،
 اهمیت توجه به اتمسفر جهادی در روایتگری جهاد.

تقدیر از عبدالکریم شهابی، کارگردان جوان و جهادی مستند بر اثر زلزله و همچنین ابلاغ پیام مدیرعامل کانون سنگرسازان بی سنگر خطاب به جوانان جهادی سراسر کشور به برادر صادق مفرد، پایان بخش این نشست بود.

لازم به ذکر است این جلسه به صورت زنده در صفحه شبکه مجازی پایگاه جهادگران پوشش داده شد.

 

آخرین اصلاح در تاریخ 01/04/1400

اشتراک این مطلب

دیدگاه1

  • لینک نظر علي اصغر كريمي

    علي اصغر كريمي

    29/01/1401

    ابتدا بايد شيوه جهادي به دقت تعريف و در قانون برنامه و بودجه رسما مورد حمايت و ترويج قرار گيرد. كارهاي عمراني وزير بنايي عام المنفعه كه با بودجه عمومي و بيت المال انجام مي شود صرفا بايد با شيوه جهادي و بدست جوانان مومن و انقلابي صورت گيرد. دولت مكلف شود بجاي شيوه سرمايه داري - پيمانكاري - ... شيوه جهادي را جايگزين نمايد. ان شاءالله

نوشتن یک دیدگاه

مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز و فیلد های ستاره دار را پر کرده باشید. کد HTML مجاز نمیباشد.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.