جزئیات مراسم بزرگداشت شهید شاخص راهیان نور، حاج عباس پورش همدانی

محمدعلی حیدری دلگرم همرزم سردار جهادگر شهید حاج عباس پورش همدانی فرمانده پشتیبانی و مهندسی رزمی جنگ جهاد سازندگی استان همدان، درباره مراسم بزرگداشت این سردار جهادگر شهید توضیحاتی را ارائه کرد. 

 

* این مراسم چه زمانی و در کجا برگزار می‌شود؟

روز جمعه 23 اردیبهشت ماه همزمان با سالروز شهادت شهید پورش همدانی فرمانده تیپ الغدیر و فرمانده پشتیبانی و مهندسی رزمی جنگ جهاد سازندگی همدان که دقیقا در منطقه شیخ محمد به شهادت رسیده است، بزرگداشت این شهید والا مقام، شهید حمید غنی‌زاده، شهید علی زراعتی، گرامیداشت 3400 شهید جهاد با حضور مقامات لشکری و کشوری و خانواده‌های شهدا در یادمان شهدای بوالحسن برگزار می‌شود.



* در مورد جزئیات این مراسم برایمان توضیح دهید؟

در این مراسم از خانواده‌ی شهید پورش همدانی، شهید حمید غنی‌زاده، شهید علی زراعتی و دیگر خانواده‌های شهدا و همچنین از خادمانی که در احداث این یادمان زحمات زیادی کشیدند تجلیل می‌شود.

 

* یادمان شهدای بوالحسن به لحاظ جغرافیایی در کجا قرار دارد و چه عملیات‌هایی در آن انجام شده است؟

مکان یادمان شهدای بوالحسن در 27 کیلومتری شهرستان بانه در منطقه آلوت استان کردستان به سمت ماوت عراق یا پل چومان قرار دارد؛ این منطقه برای کسانی که در عملیات‌های کربلای 10، بیت المقدس 2، نصر 4 و نصر 6 حضور داشتند آشنا است.

در جنگ تحمیلی قرارگاه عملیات کربلای 10 در این نقطه قرار داشت. این یادمان در دوران دفاع مقدس مسلط به مناطق مرزی (سورکوه و پل چومان) بود و در اطراف این یادمان شهدای زیادی آسمانی شدند، که از جمله آنها می‌شود به حاج تقی رضوی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ع) و 100 شهید از جهاد سازندگی همدان که در همین منطقه به شهادت رسیدند، اشاره کرد.

 

* این یادمان در چه زمان هایی فعال است؟

در طی سال یادمان شهدای بوالحسن برقرار است و زائرین راهیان نور می‌توانند به این یادمان مشرف شوند؛ البته چون منطقه سرد سیر است، غالباً در فصل زمستان از این یادمان نمی‌شود استفاده کرد، از فروردین تا مهر ماه با توجه به هوای مطلوب منطقه این یادمان قابل استفاده است.


* شهید پورش همدانی و دیگر شهدای جهاد چگونه به شهادت رسیدند؟

سال 1366 بعد از عملیات نصر 6 برای گرفتن مناطق سد دوکان، جهاد سازندگی برای احداث جاده در ارتفاعاتی که قله‌های سر به فلک کشیده دارد کار خودش را شروع کرد، این کار تا سال 1367 ادامه داشت؛ در اردیبهشت سال 1367 که حدود 4 متر برف روی زمین نشسته بود، دوستان جهاد به صخره‌ای برخورد کردند، مشغول فعالیت بودند تا ادامه جاده احداث شود، در همین لحظه خمپاره به زمین اصابت کرد و شهید پورش همدانی به همراه شهید حمید غنی‌زاده و شهید علی زراعتی به شهادت رسیدند.


* در پایان از ویژگی‌های رفتاری شهید پورش همدانی را برایمان تعریف کنید؟

حاج عباس شخصی متفکر و برنامه‌ریز بود، شهید پورش همدانی کارهایش را بسیار سنجیده و با مشورت انجام می‌داد، او همیشه دفترچه‌ای همراه خود داشت و کارهایش را دقیق در آن می‌نوشت. در دوران جنگ گروهی که در آن شهید پیچک، شهید شیرودی و مهندس فراهانی حضور داشتند، با مسئولیت شهید پورش همدانی احداث جاده‌ی بازی دراز را شروع کردند.

اشتراک این مطلب

نوشتن یک دیدگاه

مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز و فیلد های ستاره دار را پر کرده باشید. کد HTML مجاز نمیباشد.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.