چاپ این صفحه

رییس هیئت مدیره کانون سنگرسازان بی سنگر فعالیت دو ساله این دوره را تشریح کرد

محمدحسین صفرپور طاهر رییس هشتمین دوره هیئت مدیره کانون سنگرسازان بی سنگر است. وی در مصاحبه‏ای پاسخگوی سوالات مطرح شده در زمینه فعالیت‏های این دوره هیئت مدیره  شد.

*ضمن تشکر از وقتی که در اختیار نشریه سنگرسازان بی سنگر قرار دادید، لطفا قدری در مورد تشکیل هیئت مدیره و ترکیب آن بفرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام علیکم و رحمه الله. قبل از هر چیز باید رفتگاران یاران را به دیار ابدی، عزیزانی همچون مرحوم عظیمی عظیم و دیگر فرماندهان و ایثارگران را تسلیت عرض نمایم. احیا، حفظ، تقویت و نگهداری از ذخایر تلاش وافر و خالص شهدا و ایثارگران را با عمل خود باید به اثبات برسانیم و مستمرا با مراقبت حرکات خود، در کمک به تداوم فرهنگ ایثارگری را داشته باشیم. همچنین چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس را تبریک عرض می کنم و برای همه عزیزان آرزوی صحت و سلامتی روحی، جسمی و ایمانی را از درگاه خداوند متعال دارم.
هیئت مدیره فعلی کانون سنگرسازان بی سنگر که هشتمین دوره آن محسوب می گردد در تاریخ 5 مهر ماه 97 در مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده کانون برای مدت دو سال انتخاب شد. بر اساس تقویم مهر ماه 99 پایان دوره فعلی هیئت مدیره است ولی با توجه به شرایطی که در جهان و کشور ما جاری است بر اساس رایزنی که با وزارت کشور و هیات امنا و کانون استان ها انجام دادیم تا زمان عادی شدن شرایط بایستی به ماموریت محوله ادامه بدهیم. ما امیدواریم هر چه سریعتر به لطف الهی این ویروس منحوس کووید-19 نابود شود و بتوانیم مجمع کانون را برگزار کنیم.

 

* خب اولین ماموریتی که در پیش روی این دوره از هیئت مدیره بود چه بود؟


طبق رسم و معمول اولین ماموریت هیئت مدیره انتخاب رییس، نایب رییس، خزانه دار و در نهایت انتخاب مدیرعامل است.
به استناد ماده 27 اساسنامه ترکیب هیئت مدیره مشخص شد، هیئت مدیره رییس هیئت مدیره را مکلف کرد تا مدیرعامل را انتخاب کند که در بین گزینه های متعدد بررسی های لازم با شاخص های مطروحه داشته باشد که در جلسه آتی با اولویت بندی به هیئت مدیره معرفی نماید که در دومین جلسه هیئت مدیره، از بین 3-4 گزینه مطرح شده، آقای محمد صدوری با اکثریت آرا برای مدیر عاملی کانون انتخاب شدند.

 

* این معیارها که فرمودید شامل چه مواردی بود؟


معیارهای قابل طرح عبارت بودند از:
1. آشنایی مدیر عامل با فضای جامعه ایثارگری و خانواده شهدا گرانقدر و جانبازان عزیز.
2. سابقه روشن و توانایی انجام ماموریت های مدیرعامل
3. شفافیت مالی در عمل بوده که این روزها شفافیت عملکرد مسئولین و یا هر انسانی در هر جایگاهی از مهمترین موضوعات می باشد.

 

* در این رایزنی ها به مسئله‏ ای هم برخورد کردید؟
بنده حقیقتا یک نکته ای را در این زمینه عرض کنم که اتحاد و اتفاق نظر اعضای هیئت مدیره برای پیشبرد اهداف کانون در این دوره واقعا اگر نگوییم بی نظیر، کم نظیر بود. اعضا علیرغم داشتن دیدگاه های متفاوت که لازمه پیشرفت هر جامعه‏ای است در فضایی دوستانه ماموریت های محوله را پیگیری می کنند و در نهایت پس از رای گیری هر آنچه که تصویب شد، برای اجرا به مدیرعامل محترم ابلاغ می گردد. و مدیر عامل موظف است در راستای مصوبات تا حصول به نتیحه پیگیری نمایند که تابحال مدیرعامل با هماهنگی هیئت مدیره پیگیری لازم را معمول داشت.

* به هماهنگی مدیرعامل با هیئت مدیره در زمینه اجرای مصوبات اشاره کردید. لطفا یکی از مصادیق این موضوع را بیشتر شرح بدهید.
یکی از مواردی که از روز اول از مدیرعامل محترم خواستیم بحث شفافیت مالی کانون بود. مستحضرید که در پایان دوره قبلی هیئت مدیره در مجمع، صورت مالی کانون به صورت مشروط تصویب شد. الحمدلله مدیرعامل محترم و اعضای هیئت مدیره با حساسیت ویژه ای که داشتند در عمل، هدف فوق تحقق بخشید و بازرس قانونی صحت بر عملکرد مالی را طی نامه ای اعلام داشتند. که این نتیجه برای هر مجموعه ای از جمله کانون یک افتخار تلقی می شود.

 

* در مسیری که فرمودید از نظرات دیگران هم استفاده کردید؟


بله. موارد بسیاری در این زمینه وجود دارد. ما برای حضور تاثیرگذار فرماندهان و افراد صاحب نظر در جلسات و مصوبات هیئت مدیره از این عزیزان دعوت می کردیم که در جلسات حضور داشته باشند و به ارائه دیدگاه هایشان بپردازند.
همین طور در جلسات متعددی از بدنه کارشناسی خود کانون دعوت کردیم تا در جلسه مرتبط با موضوع به بیان دیدگاه ها بپردازند تا با استفاده از این نظرات، نتایج بهتری حاصل شود. به عنوان مثال می شود مواردی را مطرح کرد.
1. از جمله تشکیلی کارگروهی به مسئولیت برادر عزیزمان دانش جعفری با حضور افراد و فرماندهان مجرب به منظور ایجاد یک روندی مجموعه وزارتخانه با کانون و مجموعه اقتصادی ایثارگری هماهنگ و با ثبات بیشتر در روند اجرایی تصمیمات اتخاذ نمایند.
2. با توجه به تجارت بیش از 16 ساله بازنگری اساسنامه و طرح آن در مجمع آتی و تدوین آیین نامه های مربوطه بر اساس اساسنامه
3. پیگیری همگانی در مورد زمین شهید کریمی با عنوان مرکز فعالیت کارهای فرهنگی و اجتماعی مجموعه ایثارگران به کانون واگذار شود. که در ابن رابطه از وزرای محترم که در کمیسیون های دولت در امر واگذاری تلاش کردند باید سپاسگزار بود.

 

* چند جلسه هیئت مدیره در این دو سال برگزار کردید؟


در طول این دو سال 54 جلسه برگزار شد که 161 مصوبه در زمینه های مختلف داشتیم که بحمدلله بخش بسیار زیادی از آن هم به اجرا گذاشته شد.
همچنین در طول این دو سال 5 جلسه فصلی برگزار شد.
من در مورد این دوره از هیئت مدیره یک نکته ای را عرض کنم. در این دوره ما برای اولین بار در طول دوره های هیئت مدیره، شاهد حضور عزیزانی هستیم که از استان‏ها به عنوان عضو هیئت مدیره انتخاب شدند. با توجه به شرایط ایاب و ذهاب، عزیزان حضور فعال و به موقع در جلسات هیئت مدیره دارند که با تجربه فوق، باید از ظرفیت های استانی بیشتر استفاده کنیم. که البته این تجربه در عمل تجربه بسیار موفقی بود.
بنده جا دارد همین جا از همه اعضا هیئت مدیره کانون برای این همه تلاش تشکر کنم. مستحضر هستید که بر خلاف تمامی هیئت مدیره های موسسات و شرکت‏ها، هیئت مدیره کانون هیچ حق الزحمه ای را دریافت نمی کنند و صرفا بر اساس اعتقادات و فرهنگ جهادی که در وجودشان نهادینه شده، در کانون خدمت می کنند که امیدوارم خداوند متعال به همه جزای خیر عطا نماید.

 

* در زمینه همراهی و همکاری با سایر مجموعه‏های همسو چه فعالیتی داشتید؟


اولین مجموعه ای که نیاز به همراهی مستمر داریم، اداره کل امور ایثارگران است. ما در تمامی جلسات از مدیرکل محترم دعوت کردیم تا در این جلسه حضور به هم رسانند که دوستان عزیز هم حضوری فعال در جلسات داشتند. می خواهم از آقای دکتر ترشیزی مدیرکل سابق امور ایثارگران و آقای سیدحمزه رضوی مشاور وزیر و مدیرکل امور ایثارگران به جهت همراهی و همکاری‏شان با کانون تشکر کنم. به هر حال همه ما از یک خانواده هستیم و نیت و ماموریت همه ما خدمت به جامعه مظلوم ایثارگران پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد است که هر چه بیشتر این همراهی وجود داشته باشد، قطعا نتایج بهتری هم خواهدداشت.

 

* بدنه داخلی کانون و مدیران کانون استان‏ها چطور؟


در این دوره از هیئت مدیره تقریبا منظم‏ترین جلسات فصلی شورای هماهنگی کانون استان ها و شهرستان های ویژه برگزار شد. برای هر کدام از این جلسات فصلی، برنامه‏ریزی و هماهنگی برگزار می شد تا کارشناسان کانون مرکز و مدیران محترم کانون استان ها نظرات خود را بیان کنند. سپس مصوبات جلسات فصلی جمع بندی و پس از تصویب هیئت مدیره مرکز، به مدیرعامل کانون مرکز و مدیران استان ها جهت اجرا ابلاغ می گردید.
لازم به یادآوری است که با هماهنگی‏های معموله، مسئولین وزارتخانه در جلسات فصلی حضور فعال داشته که باید از همه آنان تشکر کرد.

 

* در پایان اگر مطلب خاصی هست بفرمایید؟


همین جا مجددا از اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و کارکنان کانون که با سعه صدر و فرهنگ جهادی تلاش مضاعفی در راه انجام ماموریت های کانون داشته اند تشکر می کنم و از خداوند می خواهم تمامی این تلاش ها را با عنایت ویژه قبول کند.
ضمنا باید اظهار داشت تلاش همه عزیزان مسئول جامعه ایثارگران افزون تر از فعل شود زیرا ظرفیت مجموعه ایثارگران که ذخایر دفاع مقدس و مدیریت جهادی را در جبهه جنگ پیاده کردند، در طول بعد از جنگ بیشتر استفاده شود و در حفظ روحیه ایمانی و به دور از زرق و برق دنیا که به ظاهر زیبا و فریبنده می باشد تلاش بکنند. و نیز برای تحقق اهداف اساسنامه با توجه به سوابق مجموعه ایثارگران، فاصله داریم و باید از این ظرفیت ها حداکثر استفاده بشود. مثلا در اجرای منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، چه کرده ایم و در رابطه با حوادثی از قبیل سیل و زلزله، از پتانسیل حداکثری همه نیروهای پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد استفاده نکردیم و در تحقق اهداف کانون باید به دور از جریانات سیاسی، از افراد دلسوز به نظام و صادق و سالم مالی و روحی با تبعیت از مقام عظمای ولایت، استفاده کرده و نباید مجموعه عزیزان ایثارگر، جدایی ایجاد شود. البته دوستان مسئول ایثارگران چه در کانون و چه در وزارتخانه و چه در مجموعه فعالیت‏ های اقتصادی ایثارگران شفاف عمل کنند و این شفافیت را برای جامعه ایثارگران به نحوی تبیین نمایند تا از هر گونه فضاسازی در بستر عدم اطلاعات درست جلوگیری شود و موجب وحدت مجموعه ایثارگران فراهم شود.

آخرین اصلاح در تاریخ 18/08/1399

اشتراک این مطلب