چاپ این صفحه

بیانیه کانون سنگرسازان بی سنگر (فرماندهان و ایثارگران پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی) در ارتباط با حوادث اخیر کشور

بسمه تعالی

بیانیه کانون سنگرسازان بی سنگر (فرماندهان و ایثارگران پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی) در ارتباط با حوادث اخیر کشور

 

بسم الله الرحمن الرحیم

«قالَ موسى لِقَومِهِ استَعينوا بِاللَّهِ وَاصبِروا إِنَّ الأَرضَ لِلَّهِ يورِثُها مَن يَشاءُ مِن عِبادِهِ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ:

موسی (ع) به قوم خود گفت: از خدا یاری جویید، و استقامت پیشه کنید، که زمین از آن خداست، و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد، واگذار می‌کند؛ و سرانجام (نیک) برای پرهیزکاران است» / (قرآن کریم- آیه 128 اعراف)

 

ملت شریف و بزرگوار ایران

این روزها میهن عزیزمان شاهد اتفاقات ناگوار و البته درس آموزی شده است که هر چند برای ما جهادگران و رزمندگان نسل اول انقلاب و ایران اسلامی تازگی ندارد، اما نمی توان از کنار آنها به سادگی و بی تفاوت عبور کرد.

دشمنان قسم خورده این کشور، در طول تاریخ و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و آغاز عصر جدیدی که عصر اسلام و انقلاب اسلامی است، هر چیزی را دستاویز قرار داده تا ضربه ای به اتحاد، یکپارچگی، اقتدار و عزت ایران و اسلام وارد کند. ما در این جنگ حق و باطل، ضربات زیادی خورده ایم! هم از ضعف و غفلت و گاهی خیانت عده ای در داخل، و هم از تهاجم تمام عیار و ترکیبی خارجی؛ اما ضربات زیادی هم زده ایم! لکن متاسفانه این پیروزی ها، موفقیت ها و دستاوردها را در «جنگ روایت ها» کمتر گفته و شنیده ایم. در عین حال نهال کوچک‏ انقلاب‌مان امروز تبدیل به درخت تناوری شده که گمان برکندن آن، برای دشمن‎مان، تبدیل به یک رویا گشته است. رویایی که بر اساس وعده های الهی و شناختی که از ملت شهیدپرور و همیشه در صحنه‎‎مان در این چهل و چند سال داریم، هرگز محقق نخواهد نشد.

ما ایثارگران تشکل مردم ‎نهاد کانون سنگرسازان بی سنگر، رزمندگان و فرماندهان جهادگر پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس، همان گونه که در ابتدای انقلاب بر خود فرض دانستیم که با «جهاد سازندگی» به پیشرفت کشور خود خدمت کرده و با آغاز جنگ تحمیلی توسط استکبار جهانی، در مقابل تجاوز دشمن حربی و در پشتیبانی از «نیروهای مدافع و حافظ امنیت‎مان» سینه سپر کنیم، با تداوم راه سنگرسازان بی سنگر شهیدی که با رقص خون بر بلندای لودرها و بولدوزرها برای حفاظت از رزمندگان اسلام، خاکریز و جان پناه و استحکامات فراوان ساختند، در این برهه نیز بر خود تکلیف می‌دانیم که در این جنگ ترکیبی و شناختی، واقعیات عرصه کنونی را برای هموطنان عزیزمان، به ویژه جوانان و همچنین مسئولینی که در این زمینه باید هشیارانه و فعال عمل کنند، تبیین کنیم؛ که این خود «جهاد» دیگری برای ما است:

  1. همان گونه که در بیانیه گام دوم انقلاب تصریح شده، کشور ایران دوقطبی فرسوده نظم جهانی را بر هم زده و اینک در چلّه دوم حیات مبارک خود، با شناخت قوت ها و ضعف ها و فرصت ها و تهدیدها، تبدیل به یک قدرت و وزنه تعیین کننده در مناسبات منطقه ای و بین المللی شده و آشکارا سخن از «نظم نوین جهانی» می‌گوید. این حقیقت که انکارکنندگان آن را در چالش سختی قرار داده، در حالی است که مدعیان ابرقدرتی در جهان، یا دچار فروپاشی شده و یا رو به افول و انزوا هستند؛ روی کار آمدن روسای جمهوری چون ترامپ و بایدن در ایالات متحده امریکا، فضای جنگی حاکم شده بر اروپا پس از انحطاط و بن‌بست فرهنگی و تمدنی که سال هاست دنیای غرب را با خود درگیر کرده، در کنار شکست های فراوان آنان در تهدید، تحریم، تروریست پروری و ادعای کدخدایی بر ملت ها، همه گواه همین واقعیت اند. لذا اولین نکته ای که همه ما –با هر تفکر و دغدغه و جایگاهی- باید بدانیم و بدان هوشیار باشیم این است که «این اوج گیری ایران عزیز، بی دشمن نبوده، نیست و نخواهد بود...».
  2. نقد، اعتراض و مطالبات صنفی یا عمومی، از موهبت های انقلاب اسلامی به مردم ایران بوده. قدیمی هایی مانند ما اگر به درستی دوران حکومت پهلوی ها را روایت کنند، حتماً فضای نقد و نقادی در دوره جمهوری اسلامی را قابل مقایسه با آن دوره نمی دانند. در همین یک سال اخیر تجمعات، اعتصابات و مطالبه گری های گوناگونی، توسط عموم مردم و اقشار و اصناف مختلف از معلمان و کارگران و بازنشستگان و... در جریان بوده که بسیاریشان مورد توجه و رسیدگی قرار گرفته؛ مطالبات و اعتراضات به حقی که خیلی وقت ها با همراهی جریان مطالبه گری جنبش دانشجویی نیز همراه شده و به هر میزانی که از منطق، متانت و اخلاق بهره داشته، بیشتر به ثمر رسیده، و به عکس هر یک رویه توهین، تخریب و خشونت پیش گرفته و از چارچوب «قانون» خارج شده، نه تنها به نتیجه نرسیده بلکه دیگر در حافظه تاریخی ملت ایران و همه دنیا، از آنها به «آشوب»، «فتنه» و «اغتشاش» یاد می شود، تا «اعتراض»!
  3. در یک کشوری که دشمنانش –از داعشی و تجزیه‌طلب و منافق و سلطنت‌طلب و استعمارگر تا بهایی و وهابی و منحرفین اخلاقی و...- ابایی از بیان مقاصد شوم و بی‌شرمانه خود علیه این کشور و مردم آن ندارند، حتماً یک «اعتراض»، به هر میزان که از منطق و متانت و ادب به دور، و به خشونت و توهین و نفرت‌پراکنی نزدیک شود، فرصت بیشتری می‎دهد برای نفوذ دشمن، و پیاده‎سازی «آنچه از قبل برای این روزها برنامه ریزی کرده»؛ برای تضعیف، تجزیه و نابودیِ ایران! به دست عده‎ای از مردم خود آن!
  4. در این مدت اخیر، خسارت های زیادی به کشور وارد شد؛ هتک حرمت قرآن کریم، اهانت به حریم ولایت، اهانت به پرچم و مقدسات و ارزش هایی چون حجاب و عمامه، حادثه غم انگیز حرم شاهچراغ، بروز رفتارهای داعشی گونه ای چون ماجرای اکباتان و کرج و غصه های ناتمام آرتین ها و آرشام ها و آرمان ها و ده ها فرزند و همسر و پدر و مادری از مردم عادی و مدافعان امنیت که داغدار شدند، تنها بخشی از این خسارت ها است. لکن خسارت بزرگتر که در این حوادث هویدا شد، آسیب پذیر بودن ذهن بخشی از جوانان و نوجوانان مان بود که متاسفانه با قصور و تقصیرها و ضعف آشکار برنامه ای و عملکردی متولیان فرهنگی و رسانه‎ای و فضای مجازی کشور در طی سالیان گذشته تا به امروز رخ داده. جوانان و نوجوانانی که در این جنگ ناجوانمردانه شناختی، تنها گذاشته شدند و امروز پاسخگویی مسئولان امر و رسیدگی به ترک فعل ها یا تخلفات آنان از وظایف محوله، قویاً باید مورد مطالبه عمومی و ورود دستگاه های نظارتی قرار گرفته و سریعاً جبران و اصلاح شود.
  5. در کنار تلاش دشمن و ضعف‎های فرهنگی و رسانه‎ای داخلی که در بروز حوادث اخیر نقش اصلی را ایفا کرد، توجه به زمینه ها و عوامل فرعی دیگری که می تواند به بروز یا گسترش این گونه اتفاقات تلخ دامن بزند، باید در دستور کار مسئولین محترم کشور قرار گیرد. حل مشکلات اقتصادی، باز کردن گره های معیشتی مردم که همه با آن دست به گریبانیم، و نیز رفع برخی بی‌کفایتی‌ها، سوء‎تدبیرها و یا برخوردهایی که در نظام بروکراسی و خدمات رسانی کشور در مراکز مختلف مشاهده می کنیم و گاهی انسان فکر می‎کند عامدانه دستی برای ناراضی سازی مردم در کار است، از موضوعات اساسی است که امید، اعتماد و همراهی مردم با خدمتگزاران خود در نظام اسلامی را بالا می برد و مسئولین امر باید بیش از پیش به آن اهتمام کنند.
  6. «امنیت» بزرگترین نعمت الهی و خواسته امروز همه آحاد و اقشار ملت است. از مسئولین محترم به ویژه قوه قضائیه درخواست می‌کنیم همان طور که رهبر حکیم انقلاب فرمودند، ضمن تفکیک صف فریب خوردگان -که به تعبیر شهید سلیمانی فرزندان خودمان هستند و نیازمند توجه بیشتر و هدایت و احیاناً تنبیه پدرانه هستند-، با اجیرشدگانِ مرتکب جرم و جنایت، طبق خواست عامه مردم، با قاطعیت، سرعت و به طور درس آموز برخورد کنند؛ تا همگان بدانند «در سایه نظام اسلامی جان و مال افراد محترم و خط قرمز حاکمیت است».
  7. به هموطنان و به ویژه جوانان و نوجوانان عزیزمان یادآور می شویم، دشمن این بار به صراحت اتحاد ملی، دینی و میهنی‏مان را نشانه گرفته است و با دمیدن به تفاوت نظرها و بهره گیری از مشکلاتی که همگی با آنها دست و پنجه نرم می کنیم، سعی در به انزوا کشاندن و در نهایت، تجزیه ایران اسلامی عزیزمان می نماید. از شما عزیزان می خواهیم همچون همیشه با بصیرت مثال زدنی خود، این نقشه را هم نقش بر آب نمایید و بدانید «خواسته امروز شهیدان از شما، دفاع و تبعیت محض از حریم ولایت و تلاش «همه با هم» برای تحقق آرمان ایران قوی و مستقل است». بدون شک در فضایی دوستانه و همدل همراه با عقلانیت و اخلاق، می توان با گفتگو مشکلات و تعارضات را مطرح و برای حل آن چاره اندیشی کرد. در طول تاریخ جایی را سراغ نداریم که در سایه ناامنی و اختلاف، پیشرفت و «آبادی» در «میهن» صورت گرفته باشد.

در پایان لازم است با صراحت اعلام کنیم که «هستیم بر آن عهد که بستیم» و تا جان در بدن داریم در راه دفاع از ارزش های اسلامی، تمامیت ارضی، اتحاد قوم ها و قبیله های مختلف ایرانی و از همه مهمتر دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی که امروز «حرم» است، و حریم قدسی ولایت فقیه که خون صدها هزار شهید پای دفاع از آن ریخته شده، تلاش خواهیم کرد و اجازه چشم بد داشتن دشمنان به این مرز و بوم را نخواهیم داد؛ ان‎شاءا...

و السلام علیکم و رحمت ا... و برکاته

کانون سنگرسازان بی سنگر

(فرماندهان و ایثارگران پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی)

17 آبان 1401

اشتراک این مطلب

دیدگاه1