معرفی اجمالی کتاب سنگرسازان بی سنگر

کتاب «سنگرسازان بی‌سنگر»؛ چکیده‌ی کتاب دلاوران گمنام

گردآورنده: علی‌محمد اصغری

ناشر: فرهنگستان ادب

شامل 206 صفحه در قطع رقعی که با حمایت‌های کانون سنگرسازان بی‌سنگر استان فارس در سال 1400 به چاپ رسیده است.

معرفی مختصر: این کتاب با هدف ارائه اهم مطالب کتاب جامع «دلاوران گمنام» پیرامون معرفی و شرح فعالیت‌های پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد استان فارس تدوین شده است. گردآورنده که خود نویسنده کتاب دلاوران گمنام بوده، با اشراف کامل بر مطالب آن کتاب، آنچه را برای شناخت کلی مخاطب عام از پ. م. ج. ج. استان فارس ضروری می دانسته، در این کتاب گردآوری کرده است.

پس از مقدمه ای کوتاه، کتاب با شرح مختصری از تاریخچه تشکیل جهاد سازندگی و مواجهه این نهاد با جنگ تحمیلی آغاز می شود. پس از آن از حضور جهاد سازندگی استان فارس در دفاع مقدس از همان روز آغازین جنگ سخن به میان می آید. در سرفصلهای بعدی به صورت گزارشی مختصر اما کامل، نحوه تقسیم کارها و گروه های پیشتاز جهاد فارس در استان خوزستان معرفی می شوند. ابتدا نحوه استقرار نیروها در قالب گروه هایی در اهواز، خرمشهر و پادگان حمیدیه و پس از آن در آبادان به عنوان میقات جهادگران فارس مورد بررسی قرار می گیرد.

در صفحه 26 کتاب نموداری از  تشکیلات اداره امور جنگ جهاد استان به نمایش در آمده که مبنای سرفصلهای بعدی کتاب قرار گرفته است. در این نمودار مشخص گردیده که تشکیلات مذکور زیر نظر مستقیم مسئول امور جنگ شورای مرکزی جهاد استان و در قالب 9 بخش اداره می گردد. بنابراین در ادامه کتاب به معرفی هرکدام از این بخشها که در زیر آمده، پرداخته شده است.

1- ستاد پشتیبانی جنگ جهاد استان فارس

2- تیپ مهندسی رزمی امام صادق (ع)، معرفی کامل فعالیتهای جهادگران در آبادان که در نهایت به تشکیل این تیپ منجر شد و همچینن شرح آماری حضور این تیپ در عملیاتهای مختلف در این بخش آمده.

3- کمیته بهداشت و درمان

4- مجتمع صنعتی نصر

5- ستاد بازسازی مناطق جنگی

6- شوراهای اسلامی روستا و جنگ

7- پادگان آموزشی شهید پرویزی

8- مرکز تحقیقات مهندسی جنگ

9- پدافند غیرعامل

در انتهای مطالب کتاب و ذیل سرفصلی تحت عنوان «مأموریتهای پس از جنگ مهندسی رزمی جهاد فارس» به فعالیت جهادگران استان فارس تا سال 1369 در استحکام بخشی به دژهای مرزی، تخریب ابنیه و سازه های جنگی، نوسازی و بهسازی زیرساختهای عمرانی مناطق روستایی مرزی و کمک به کشاورزان برای لایروبی نهرها و ترمیم شبکه های آبیاری زمینهای زراعی اشاره شده است.

در نهایت، جدول آماری فعالیتهای جهاد فارس در دفاع مقدس، آمار و اسامی شهدای جهاد استان و تصاویر رنگی از حدود 60 عکس و سند از آن دوران، پایان بخش این کتاب خواندنی است.

اشتراک این مطلب

K2_AUTHOR

کانون سنگرسازان بی سنگر فارس

شماره های تماس:

071-3212226

09178578409

نمابر کانون سنگرسازان بی سنگر فارس:

071-32251698

نمابر سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

071-32293572

آدرس:

شیراز- ابتدای خیابان ارم- سازمان جهاد کشاورزی فارس- اتاق 113- کانون سنگرسازان بی سنگر فارس

دیدگاه1

  • لینک نظر علی اصغر کریمی

    علی اصغر کریمی

    29/07/1401

    سلام
    خدا توفیق بدهد به کسانی که نام جهاد سازندگی را احیا می کنند . خاطرات و خدمات ارزنده جهاد را یادآوری می نمایند. فرهنگ و روحیه جهادی را ترویج می نمایند. اجرتان با خدا ان شاءالله

نوشتن یک دیدگاه

مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز و فیلد های ستاره دار را پر کرده باشید. کد HTML مجاز نمیباشد.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.