نجات ناوچه های ژاندارمری

سید عبدالحمید نقیب القراء می گوید:  افراد گارد ساحلی اروندرود با مراجعه به اقای جزایری اظهار داشتند: که یک ناوچه ای در اسکله 3 اروند وجود دارد که خیلی با ارزش است. اگر بتوان آن را از آب بیرون آورد و به بندر امام منتقل نمائیم خیلی بدرد خواهد  خورد. آقای جزایری هم با خونسردی گفت: -مسئله‌ای نیست. آن را از آب بیرون می آوریم.                                                                                                                 

آن روزها تعدادی از بچه های جزیره خارگ از جمله شهباز حسن پور در جهاد فارس حضور داشتند.آقای جزایری به اینها ماموریت داد تا یک سری سیم بکسل نخی را آماده کنند تا هنگام انداختن زیر ناوچه ، آسیبی متوجه آن نشود.همان شب تعدادی از بچه ها با یک دستگاه جرثقیل که آقای جزایری راننده آن بود و یکدستگاه کمرشکن به محل استقرار ناوچه رفتند. ناوچه در فاصله 400 متری نیروهای عراقی بود با جثه بزرگ  و 16 تن وزن .بچه ها با دقت و حوصله طناب های بکسل به نقاطی توازن ناوچه زمان بلند شدن به هم نخورد به جرثقیل بستند. جرثقیل باید ناوچه را بلند کند و روی کمرشکن بگذارد.جرثقیل فقل کرد و ناوچه معلق در هوا ماند. تلاش آقای جزایری برای باز کردن فقل جرثقیل به جائی نرسید و نیاز یک جرثقیل دیگرپیدا شد.با آمدن جرثقیل بعدی، هرطوری بود ناچه روی کمر شکن قرار گرفت.

عبدالرحمن جزایری هم با ذکر خاطره دیگری در مورد جابجایی ناوچه دیگری در اسکله دیرفام می گوید: يك‌ وقت‌ به‌ ما خبر دادند كه‌ يك‌ ناوچه‌ سالم‌ در اسکله دیری فام اروندرود قرار دارد و اين‌ ناوچه‌ در بندر ماهشهر مورد احتياج‌ است‌ . شما فكر كنيد يك‌ ناوچه‌ روبروي‌ دشمن‌ قرار دارد و ما بخواهيم‌ آنرا از راه‌ خشكي‌ منتقل‌ كنيم‌ . شوخي‌ نيست‌ ، در حالت‌ عادي‌ احتياج ‌به‌ چقدر نيرو و وقت‌ و برنامه‌ريزي‌ دارد . با گروه‌ جواد كريمي‌ و بچه‌هاي‌ خوانسار و يك‌ از برادان ارمني‌ که در تعمیرگاه مشغول بود، محل‌ را موردشناسايي‌ قرار داديم‌ . ناوچه‌ 50 فوت‌ بود، يعني‌ 15 متر طول ‌داشت‌. ارتفاع‌ آن‌ 6 يا 7 متر بود. الحمدلله امکاناتش بود، كمرشكن‌ 4 محور ما 100 تن‌ بار را ميتوانست‌ حمل‌ كند . جرثقيل‌ هم‌ 60 تني‌ بود.طناب‌ را سه‌ جاي‌ ناوچه‌ بستيم‌ كه‌ اگر يكي‌ از طنابها پاره‌ شد، دو طناب‌ ديگر آنرا نگه‌ دارد. درست‌ موقعي‌ كه‌ ناوچه‌ را بلند كرديم‌ ، گردباد آمد. حالا تصور كنيد، جرثقيل‌ بالا رفته‌،  ناوچه‌ به‌ آن‌ عظمت‌ آويزان‌ است‌. شب‌ هم‌ هست‌ و عراق‌ هم‌ مرتب‌ دارد گلوله‌ ميريزد.! شما فكر كنيد چه‌ قدرت‌ عظيمي‌ ميخواهد كه‌ اين‌ بچه‌ها خودشان‌ را حفظ‌ كنند.! جرثقيل‌ 60 تني‌ هم‌ دارد بازي‌ ميكند! حالا بيفتد درون‌ آب‌ يا يك‌ دقيقه‌ ديگر، معلوم‌ نيست‌. يواش‌، يواش‌ ناوچه‌ را كمي‌ پايين‌ آورديم‌ تا به‌ اسلكه‌ بخورد و تكيه‌ گاه ‌داشته‌ باشد تا گرد باد تمام‌ شود. گردباد كه‌ تمام‌ شد ، آنرا گذاشتيم‌ روي‌ تريلي‌ . قبلا" مسير يابي ‌شده‌ بود كه‌ از كدام‌ مسير آنرا بايد ببريم‌ . اينكار در حالت ‌عادي‌ ، كار شركتهاي‌ خاصي‌ است‌ كه‌ در سطح‌ بين‌ المللي‌ كار ميكنند. هركس‌ نميتواند اين‌ كار را انجام‌ بدهد . ولي‌ بچه‌ هاي‌ جهاد مثل‌ آب‌ خوردن‌ اين‌ ناوچه‌ را به‌ ماهشهر بردند. راننده کمرشکنی که ناوچه را به ماهشهر منتقل کرد، علی جغه سبز بود. مرحوم جغه سبز شبانه از طریق ایستگاه7 و جاده نهر مدن و جاده در دست احداث وحدت، ناوچه را از شهر خارج کرد و خود تعریف می کرد که زیر برق فشار قوی که رد می شدم هر آن ممکن بود حادثه ای پیش آید و وقتی به پلیس راه رسیدم؛ فرمانده پلیس راه گفت: این چیه؟ گفتم: قایق! گفت: در شهر شما به این می گویند قایق. به هر حال واحد شناور کاملاً سالم در بندر امام تحویل گروه های رزمی دریایی شد.

با ملاحظه متن زیر که انجمن اسلامی گارد ساحلی ژاندارمری طی نامه شماره 1/5/22/90 - 25/8/1360 از جهاد فارس تقاضای نجات چهار فروند ناوچه 50 فوت را نمودند. این ناوچه ها هم با همت جهادگران جهاد سازندگی فارس از تیررس دشمن بعثی خارج  و به مقصدی که اعلام شده بود حمل گردیده است، خاطرات آقایان نقیب و جزایری مربوط به دو ماموریت از چهار  ماموریت ذکر شده است.

 

متن نامه انجمن اسلامی گارد ساحلی ژاندارمری آبادان به جهادسازندگی فارس برای خارج کردن ناوچه های گارد ساحلی از اروندرود                                                                                                                 

از: انجمن اسلامی گارد ساحلی                                                                                                        

به: سرپرست جهادسازندگی فارس-برادر جزایری

همانگونه که آن برادر انقلابی اطلاع دارند و فبلا نیز هماهنگی گردیده، حدود 30 فروند ناوچه 50 فوتی متعلق به گارد ساحلی ژاندامری جمهوری اسلامی در شرکت دریائی اروندان بر اثر تهاجم دشمن مزدور-عراق- یا از بین رفته یا لطماتی بر آنها وارد شده که در این میان 2 فروند ناوچه تقریبا سالم می باشد. با عنایت به اینکه امکان از بین رفتن این دو ناوچه نیز وجود دارد، خواهشمند است همانگونه که قبلا عنوان گردیده ترتیبی اتخاذ شود تا این دو ناوچه از شرکت اروندان حمل و به گروهان شناور ماهشهر انتقال یابد. ضمنا 3 فروند ناوچه 50 فوتی دیگر که در بدو جنگ در اروندرود در حال گشت زنی دریا بوده، بعلت جنگ در اسکله گارد ساحلی خسروآباد پهلو گرفته که اخیرا یکی از این 3 فروند ناوچه بعلت اصابت ترکش خمپاره دشمن کافر سوراخ و در حال غرق شدن است و امکان از بین رفتن 2 فروند دیگر نیز می باشد. با توجه به قیمت سرسام آور این ناوچه ها که هر کدام از ده میلیون تومان ببالا است و از خون ملت مستضعف تامین گردیده است، انتظار دارم نسبت به خارج کشیدن این دو فروند ناوچه از اروندرود و حمل آنها به بندر ماهشهر نیز اقدام گردد. خداوند به شما توفیق عنایت فرماید. سرپرست انجمن اسلامی گارد ساحلی- ستوانیکم حق جو.

(سند شماره: 05-4-4-4-2-6)

 

اشتراک این مطلب

نوشتن یک دیدگاه

مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز و فیلد های ستاره دار را پر کرده باشید. کد HTML مجاز نمیباشد.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.