طوفان پس از حمله دشمن!

پس از پیروزی افتخارآمیز رزمندگان اسلام در عملیات فتح المبین که منجر به در هم شکستن استعداد و توان رزمی دشمن مزدور در کناره های غربی شوش و دزفول و عقب راندن آنان تا مرز شد، آزادسازی خرمشهر در دستور کار نیروهای نظامی قرار گرفت. تیپ ها و لشگرهایی که با انهدام ارتش عراق در شوش نیروشان آزاد شده بود، در کناره های شرقی کارون استقرار یافته تا با زدن پل روی کارون و عبور از رودخانه به جاده اهواز – خرمشهر دست یافته و از آنجا دروازه های خرمشهر را بگشایند.

بدون تردید عملیات بیت المقدس در مقایسه با عملیات فتح المبین از وسعت و عظمت بیشتری برخوردار بود، چه اگر در عملیات فتح المبین توان رزمی دشمن در منطقه ای به وسعت 1600 کیلومتر مربع از بین می رفت، در عملیات بیت المقدس علاوه بر آزادسازی بیش از 4500 کیلومتر از خاک میهن اسلامی، «خرمشهر» این نمونه استقامت و ایمان و این «مظهر سترگ جنگ» و کلید پیروزی در جنگ تحمیلی نیز از اشغال دشمنان رها می گردید.

در این عملیات کلیه نیروهای درگیر مثل ارتش، سپاه، جهاد و دیگر ارگان ها نقش خویش را در رابطه با طرح عملیاتی بازیافته و از انجام امور محوله به خوبی برآمدند و از آنجا که فعالیت عمده جهاد در طول جنگ تحمیلی خدمات مهندسی جبهه و راهسازی و سنگرسازی و... بوده است، در این عملیات نیز طبق معمول جهاد به این مهم همت گماشت.

کلیه واحدهای مختلف جهاد در اقصی نقاط ایران تقریبا به حالت تعطیل درآمده و امکانات فنی و نیروهای خود را برای شرکت در این نبرد مقدس به جبهه های جنوب اعزام کرده بودند.

برای آشنایی هر چه بیشتر با نقش جهاد در این عملیات گفتگویی داریم با برادر ناصر ابراهیمی یکی از مسئولین ستاد پشتیبانی مناطق جنگی جنوب.

برادر ناصر ابراهیمی ابتدا به تشریح اهداف کلی عملیات بیت المقدس پرداخته و سپس نقش جهاد در این رابطه را چنین به بحث و بررسی نشست:

«در عملیات عظیم بیت المقدس که از گستردگی و عظمت بی سابقه ای برخوردار بود، حدود 6000 کیلومتر مربع از سرزمین های اشغالی ایران آزاد گردید. در این عملیات جهاد سازندگی نقش موثری ایفا می کرد. بدین ترتیب که اکیپ های اعزامی جهاد از استان های فارس، اصفهان، خوزستان، خراسان، تهران و سمنان با هماهنگی ستاد پشتیبانی مناطق جنگی جنوب مسئولیت مهندسی جبهه ها را بر عهده گرفته و به نحو احسن از انجام این امور بر آمدند.

در محور جبهه های خرمشهر جهاد فارس با امکانات 100 دستگاه لودر و بولدوزر و 300 دستگاه کمپرسی و با کلیه امکانات دیگر جهاد استان فارس اعم از خودروهای سبک و سنگین و به اضافه امکاناتی که از تبریز و مراغه در اختیار جهاد فارس قرار می گرفت فعالیت می نمود.

در این عملیات جهاد فارس حدود 30 شهید و تعداد زیادی مجروح فقط در منطقه شلمچه تقدیم انقلاب نمود. اکثر این شهدا هم از رانندگان لودر و بولدوزر هستند.

در همان محور جهاد اصفهان نیز فعالیت داشت که بار سنگینی از این عملیات را بر دوش می کشید.

جهاد اصفهان هم تمامی امکانات استان اصفهان را بسیج کرده بود، و با امکاناتی که از دیگر شهرستان ها در اختیارش قرار گرفته بود، به شدت فعالیت می نمود. در عملیات بیت المقدس جهاد اصفهان حدود هزار دستگاه کمپرسی بسیج کرده بود که در امور مربوط به جاده سازی و حمل و نقل مهمات و نفرات و... نقش موثری ایفا نمودند، کلیه خودروهای جهاد اصفهان نیز بدنبال تعطیل واحدهای مختلف آن برای استفاده در جبهه ها در سطح استان جمع آوری شده و به اهواز انتقال یافته بودند.

در محور کوشک نیز جهاد تهران با کلیه امکاناتی که از استان تهران جمع آوری شده وارد عملیات شده بود. به طور کلی تمامی محورهای درگیری و تمامی مناطق مرزی کشور در پوشش خدمات و فعالیت های جهاد قرار گرفته و هیچ منطقه ای نبود که جهاد به نوعی در آن دست اندرکار امور نباشد.

تمامی خاکریزهایی که وجود آن برای پیروزی نیروهای فوری و شکست دشمن لازم و ضروری بود، در همان شب عملیاتی توسط لودرها و بولدوزرها و با از جان گذشتگی غیرقابل توصیف رانندگان این دستگاه ها احداث می شد، به طوری که از این لحاظ هیچ کمبودی وجود نداشت و فرماندهان نظامی نیز به این واقعیت اعتراف داشتند.

برای هماهنگی هر چه بیشتر عملیات در رابطه با ارتش و سپاه یکی از برادران ستاد پشتیبانی به طور دائم در قرارگاه کربلا حضور داشت و کلیه اموری که مربوط به جهاد می شد از قرارگاه کربلا با اکیپ های جهاد مستقر در منطقه هماهنگ می کرد.

پس از خاتمه عملیات نیز فرماندهان نظامی و برادر صیاد شیرازی و برادر محسن رضایی رضایت کامل خود را از جهاد و فعالیت های جهاد اعلام داشتند.

 

شهدای جهاد

در این عملیات جهاد در یک مورد بیش از 50 تن از رانندگان لودر و بولدوزر خود را از دست داد و این برادران از جان گذشته که در واقع جان پناه تانک ها و نیروهای پیاده ما بودند، جان خویش را در راه پیروزی قوای اسلام از دست داده و به لقاءا... رسیدند. وجود این برادران راننده برای ما بسیار پر ارزش است و با وجودی که بیشتر شهدای جهاد را رانندگان بولدوزر و لودر تشکیل می دهند و با وجودی که کار بسیار حساس و خطرناکی به عهده این از جان گذشتگان نهاده شده است، اما می بینیم که پس از هر بار اعلام در رسانه های گروهی، صدها راننده دیگر به ما مراجعه می کند و این نشان دهنده ایثار امت اسلامی است.

ما در این عملیات حدود 200 کیلومتر راه و 400 کیلومتر خاکریز ساختیم. حدود 30 دستگاه لودر و بولدوزر در این عملیات از دست دادیم که متقابلا با غنیمت گرفتن از نیروهای دشمن جای بسیاری از آنان را پر نمودیم.

 

«طوفان» پس از حمله دشمن

نکته جالبی که به نظرم می رسد و خالی از مناسبت نیست در این میان بگویم طوفان عظیمی بود که یک شب تمامی منطقه خوزستان را فرا گرفت. شدت طوفان به حدی بود که دیوارها را خراب کرد، درخت ها را خوابند و تیرهای چراغ برق را روی یکدیگر انداخت. در آن شب عده ای می گفتند که طوفان دیگر برای چه آمده است ولی عده ای که به بی حساب نبودن کارهای خدا اعتقاد داشتند می گفتند هر کار خدا حکمتی دارد و این طوفان نیز بی حکمت نیست.

فردای آن روز وقتی تعدادی از نیروهای دشمن به اسارت نیروهای خودی درآمدند، ما تازه متوجه شدیم که دیشب چه رحمت بزرگی از جانب خداوند نصیبمان شده است. اسرای عراقی تعریف می کردند که عراق تمامی امکانات و تجهیزات خود را بسیج کرده بود تا بزرگترین ضدحمله خود را بر علیه ما انجام دهد ولی با شروع طوفان وضع نیروهای دشمن به هم ریخت. بی سیم ها از کار افتاد، ارتباطات قطع شد، نیروهای پیاده دشمن نیز برای در امان ماندن از طوفان هر کدام به گوشه ای پناه برده و خلاصه با وقوع طوفان حمله دشمن معوق مانده بود.

پس از انجام مرحله دوم عملیات که نیروهای خودی به اهداف تعیین شده دست یافته بودند، واحدهای مختلف جهاد یک لحظه دست از فعالیت و کوشش و زدن خاکریز و سنگر و جاده و جان پناه برنداشتند و می گفتند تا وقتی دشمن غاصب در خاک ماست هرگز نبایستی لحظه ای استراحت و درنگ نمود.

هماهنگی بین ارتش، سپاه و جهاد

برادر ابراهیمی سپس به هماهنگی هایی که بین ارتش و سپاه و جهاد در رابطه با عملیات اخیر صورت گرفته بود اشاره کرد و گفت: «در حمله فتح المبین و بیت المقدس طبق هماهنگی هایی که بین ارتش و سپاه و جهاد شده بود تمامی عملیات مهندسی جبهه به جهاد واگذار شد. در واقع به جهاد تکلیف شرعی شد که کلیه کارهای مهندسی ارتش و سپاه را انجام دهد که به حمدا... پس از این تصمیم جهاد مانند گذشته وظایف خود را انجام داد و پیروزی های اخیر نیز دلیلی بر این مدعاست.

در یکی از محورهای عملیاتی اطراف خرمشهر باتلاق هایی وجود داشت که مانع از تحرک و سرعت عمل رزمندگان می شد و در این مورد جهاد اصفهان با احداث پل های متعدد به یاری رزمندگان شتافت و این مانع نیز از مسیر راه فتح خرمشهر برداشته شد. همان طوری که می دانید عملیات بیت المقدس دارای چهار مرحله بود و در هر کدام از این مراحل که نیروها مواضع قبلی را ترک کرده و به مواضع تسخیر شده جدیدی دست می یافتند. جهاد نیز می بایست همراه آنان حرکت کرده و خاکریزهای جدیدی برای آنان احداث نماید. طبیعی است که پس از هر مرحله از عملیات خاکریزهای قبلی بلا استفاده مانده و کارآیی خویش را از دست می دادند. جهاد سازندگی به طور متوسط در هر مرحله 100 کیلومتر خاکریز برای حفاظت رزمندگان احداث نمود و با در نظر گرفتن هر چهار مرحله از عملیات به این نتیجه می رسیم که مجموعا حدود 400 کیلومتر خاکریز توسط جهاد در عملیات بیت المقدس احداث شده است.»

برادر ناصر ابراهیمی سپس به نقش ستاد پشتیبانی مناطق جنگی جنوب در رابطه با جهادهایی که در منطقه فعالیت دارند اشاره کرد و گفت: «اصولا نقش ستاد پشتیبانی ایجاد هماهنگی بین جهادهایی است که در منطقه حضور داشتند مثلا اگر جهادی کمبود داشت بلافاصله با قرارگاه کربلا تماس گرفته و از آنجا نیز با اهواز ارتباط برقرار شده و کمبود احتمالی جبران می شد. هر مشکلی از کمبود راننده بلدوزر و لودر تا کمبود دستگاه های سنگین و امکانات تدارکاتی و... بلافاصله در تماس با ستاد پشتیبانی در اهواز فورا حل می شد. ما در اهواز ستادی داشتیم که کلیه امکانات اضافی را در آنجا نگهداری می کردیم و پس از اینکه تقاضایی از جهادهای مستقر در منطقه مبنی بر کمبود امکانات به ما می رسید بلافاصله اولین کار ستاد پر کردن خلاء موجود بود.»

جهاد هیچ چیزی غیر از کمک های مردم نیست و اگر مردم نیازهای جهاد را تامین نمی کردند، جهاد قادر به هیچ کاری نبود، اکثر نیروهای فنی وغیرفنی ما را همین مردم عادی کوچه و بازار تشکیل می دهند که به مدت یک ماه یا دو ماه و با اخلاص و ایثار تمام برای ادا نمودن دین خود به انقلاب اسلامی به جبهه ها می آیند و با تمامی توان خویش به انجام امور محوله می پردازند که جای دارد در اینجا از آنان تقدیر و تشکر فراوان شود.

در این عملیات جهاد کلیه نیروهای خود را در تمامی ایران بسیج کرده و به اهواز فرستاده بود به طوری که در خوابگاه ستاد پشتیبانی در اهواز بیش از دو هزار نفر که از سرتاسر ایران بسیج شده بودند وجود داشتند و البته این عده غیر از نیروهایی بودند که در منطقه عملیات و تحت پوشش جهادهای مستقر در منطقه به سر می بردند. در این عملیات، اضافه بر مواردی که ذکر شد فعالیت های دیگر نیز از سوی جهاد انجام می پذیرفت، مثلا رساندن مهمات، غذا، آب، یخ و... جالب اینکه در یکی از همین عملیات من خودم شاهد بودم که «تانکر آب» جهاد از «تانک» جلو زده و در پشت خاکریزی که همین چند دقیقه پیش فتح شده بود، به نیروهای پیاده آب می داد.

وقایع جالب و دیدنی و حیرت انگیز که نتیجه ایثارها و شجاعت ها و از جان گذشتگی های رزمندگان و جهاد گران است به حدی زیاد است که واقعا غیرقابل بیان و توصیف است.

اشتراک این مطلب

نوشتن یک دیدگاه

مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز و فیلد های ستاره دار را پر کرده باشید. کد HTML مجاز نمیباشد.

درباره ی کانون

تشکل (سازمان) مردم‌نهاد «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر»، در سال 1383 با همت هیأت‌امنای آن که متشکل از «347» نفر از فرماندهان و باسابقه‌ترین نیروهای عملیاتی و ستادی «6» قرارگاه (لشگر)، «14» تیپ و «69» گردان مهندسی رزمی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس ـ از سراسر کشور ـ بودند، تأسیس گردید و باعث شد این نیروها مجدداً گرد هم آیند.

 

با این اوصاف، «کانـون سنگرسازان بی‌سنگر» مؤسسه‌ای فرهنگی ـ صنفی در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که به منظور حفظ انسجام نیروهای پ.م.ج.ج، تلاش در جهت ادامة راه شهدای جهاد، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گرامیداشت یاد و خاطرة شهدای جهادگر و ایثارگران سازمان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد (پ.م.ج.ج) در هشت سال دفاع مقدس، حمایت از ایثارگران جهاد و خانواده‌های ایشان و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تخصصی این عزیزان، تأسیس شده و فعالیت می‌نماید.

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی؛ لطفا برای اطلاع از فراخوان‏ ها و اطلاعیه های کانون سنگرسازان بی سنگر عضو شوید.